Matte...

Fråga: Vad läser du för kurs under vårterminen?
Matte A.  = Matematik kurs A på komvux. = Matematik kurs A på kommunala vuxenurtbildningen.
Svar:  Matematik kurs A på kommunala vuxenutbildningen


Nu har jag läst matte, vaddå LÄST, räknar gör man väl när det är matematik? Nytt påfund, fanns inte de uttrycken när gamla jag gick i skola! I alla fall inte på grundskolan. Då räknade man matte, hade matteprov - sk provräkning. Men i alla fall - nu har jag läst och räknat matte i snart två veckor. Ett har jag lärt mig, man ska avge bra och så exakta svar som möjligt, dokumentera hela tankekedjan... ungefär som min första rad!
Sen har jag kämpat och kämpat, tvivlat och åter tvivlat. Men i söndags morse - tidigt - iklädd endast morgonrock, sitter jag återigen vid matteböckerna. Sambon sussade sött på örat, jag kämpar med mina tal. Veckans beting var inte riktigt klart, måndag morgon nya svåra obegripliga avsnitt! Då där i morgonstunden bestämmer jag mig, klart att jag inte ska ge upp. Ja? Vaddå? Om jag inte klarar det, då kan jag gå en termin till, hålla på tills jag klarar godkänt!  Sen skrev jag ett långt mail till min unga smarta fröken och berättade om mina tankar. För - HUR ska hon veta om ingen säger nått?
Efter det så gick talen som en dans...
I måndags blev det nytt avsnitt - och nu har det precis som någon sa när de försökte peppa mig första dagarna. NU börjar de andra eleverna pusta lite... duktighetsbubblan börjar rämna på vissa håll. Tur man är så gammal att man törs ställa alla dumma mindre smarta frågor. Det är alltid någon som tyst för sig själv tackar en för det, dessutom behövde de inte utmärka sig ...
Men det bjuder jag så gärna på!

Mot matteboken


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Kämpa på!!

Postat av: Madonna

Ja just det, nu börjar du förstå vad jag menade. Har du klarat att deklarera, handla sköta hushåll och trolla med knäna när pengarna tryter, dela ut veckopeng, handla på rea 20%, betala huslån, räkna ut hur mycket garn det går åt till en tröja eller tyg till en kjol, hur du skall få pengarna att räcka,vad 20 l bensin kostar, hur långt det är till Jokkmokk, omvandla ett kakrecept etc.etc. Svaret är säkert JA... då fixar du matten. Lita på mig

2008-01-23 @ 20:21:19
URL: http://madonnas.bogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback