Lärde mina barn att .....

När barnen var små, nåja i alla fall på den tiden de var tonåringar, så försökte jag lära dem att alltid vara ärliga, uppriktiga och tala om vad de gjorde. Vi hade en del kontroverser just där i ingången till tonårstiden, mamman var fortfarande blåögd och dotter påhittig.

En sak lärde det mig/oss och det var att ibland kommer man i den situationen att man vill berätta om något man upplevt, både det trevliga eller det obehagliga. Har man inte berättat hela sanningen från början så blir det omöjligt.

Men ska man få förtroende för sina föräldrar så man kan berätta så måste man ha en pakt - en överenskommelse om icke fördömande, att inte bli hackad på för att man berättar. Ett givande och tagande.

Hur mycket av mina döttrars förtroende vi fick det kan bara de svara på, men i mina ögon gick det väldigt bra. Till och med deras kompisar litade på oss.

Som tonårsflicka kan man hamna i situationer som man inte förstår, som man skulle vilja berätta om, men så har  man "varit på fel plats", inte hemma hos bästisen utan ute på galej med killar.... Då är det inte enkelt.

Nu har jag försatt mig i samma situation, jag har inte talat om vad jag gör.
Så nu kan jag inte berätta! 

Jag har inte berättat för mina döttrar att jag har haft en blogg i 1½ år, hemliga jag, men nu skulle det varit bra att kunna berätta för dem om en kul grej som hänt på grund av mitt bloggande........


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Jag förstår att du vill ha bloggen för dig själv. Allt man skriver där är inte lämpligt för barnaögon även om de börjar bli vuxna. Lite eget liv behöver även en mamma.

Postat av: Kersti

Ni ska leva som jag lär och inte som jag lever heter det ju. Så var så hemlig som du vill. Fast det är knepigt när man både vill och inte.

2007-09-05 @ 21:57:44
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lena

Lena Svarar:
Sylvia: Svårt det där, Hur mycket man ska bjuda in sina barn?
Kersti: Bra tänkespråk, men som sagt man både vill och inte... måste fundera!

2007-09-06 @ 08:44:42
Postat av: Gunnel

Mina barn vet då om bloggen. Jag vet att när Jonatan var ute på långpraktiken på sjön...då var han in och läste ibland. Tror han kände att han var oss lite närmare då.

2007-09-06 @ 20:55:42
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Lena svarar Gunnel

Lite som ersättning för hemsida kanske?
Jag funderar....

2007-09-06 @ 21:40:11

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback