PENGAR


Pengar - slantar - kosing - klöver - betalningsmedel - kapital - inkomst - rikedom - förvaltning - hushållning - besparing - återhållsamhet - ekonomi - affärer - mammon - överflöd - torftighet - misär - BRIST.

BRIST på pengar är ett elände.
Sen kan man diskutera hur länge som helst var gränsen för brist går. Alla har vi en bestämd åsikt var vår egen bristgräns går.

Har vi "bara" brist på pengar så är det egentligen inte så synd om oss, men livet blir så mycket svårare att leva om vi har brist.
Vi behöver ha någonstans att bo.  Vi behöver mat. Vi behöver kläder.
Boendet är väl egentligen det största problemet om vi är medellösa. Lägenhet kostar, även liten lägenhet kostar.
Mat.  Mat för överlevnad är ingen stor kostnad, egentligen. Det är ju lyxmaten som kostar. Faran är väl att man får vitaminbrist, men det går att skaffa billiga basråvaror. Potatis, lök, nudlar.
Kläder.  Finns så mycket kläder som bättre bemedlade systrar ratar, så kläder är egentligen inget problem.

SEN

När vi tillgodosett baskraven, då vill vi ha gräddmoset -  lyxen. Och  - det är nu  när vi ska köpa oss lyx som vi börjar känna av brist på pengar.

Jag har ett lyxproblem.
eller  -  egentligen har jag två problem. Ett lyx och ett moraliskt.

Om två månader är det sista december. Om 1½ månad måste jag ha bestämt mig för hur jag gör nästa termin - och VARFÖR!
Ska jag fortsätta på inslagen väg, fortsätta läsa en termin till. Helt utan studiemedel. Ska jag vid 54 års ålder gå i skola och "ta upp plats" i den kommunala skolan till ingen nytta, hindra andra unga pigga ungdomar med vida framtidsvyer att få en studieplats? Det talas så mycket om bristen på medel i den kommunala vuxenutbildningen, åtstramning, återhållsamhet.

MEN

Jag har ju en plan. Faktiskt, hur otroligt det än kan verka. Att gå i skola är inte bara ett inhämtande av kunskap i min ålder, det handlar om så mycket mera. Att våga. Att testa sin förmåga. Att mäta sig i förhållande med de som är 20, 30 år yngre. Att märka att man trots sin ringrostighet så har man kunskaper som man inte visste man hade, bl.a. av livserfarenhet. Man duger, man kan.

Min uppgift i livet är att "hjälpa små stackars flickor" 
Jag går en knagglig märklig krokig väg fram till det "kallet".
Jag vet  vart jag ska, men jag vet inte hur det ser ut dit jag är på väg.
Så frågan är om vägen går via en termin till på komvux?
En termin med psykologistudier?
Min dröm är att få läsa psykologi igen, det är 35 år sedan sist! 

Mitt lyxproblem, skola eller ej. Vilket innebär att jag måste bli försörjd av sambo.
Eller gå tillbaks till en anställning som dödar själen??

Pengar - kosing - medel - förmögenhet - rikedom.  Rikedomen kanske ligger i att våga välja fattigdom?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, jag kan förstå hur svårt det är för dig, men att gå till ett jobb som är själsdödande, finns det nå´t värre...
Om det handlar om en termin, kan det då inte vara värt att leva "fattigt" om det är så att du mår bra..

Postat av: Gunnel

Sista meningen som du skriver...den säger allt. Säger som Åsa...det är "bara" en termin...säger Ta chansen!!

Ett bra inlägg ifrån dig igen!

2007-10-31 @ 21:27:39
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Det är ju det jag alltid säger.. Du är klok du Lena.
Säger som Gunnel sista meningen säger allt och är såå sann.
Ha det gottast och läs vidare du en termin.
Kram på dig.

2007-10-31 @ 23:53:56
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Annika

Välj den rika vägen - alltså fattigdomen. Då blir du rikare, inte på pengar förståss men det kostar att gå till ett jobb som dödar själen! Då blir det ont i både kropp coh själ och kanske sjukskrivning...å den kommer att kosta!

2007-11-01 @ 08:03:15
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: Lena svarar Åsa

Ja det är svåra val. Och denna terminen är ju också knaper. Tåls att tänkas på...

2007-11-01 @ 17:56:46
Postat av: Lena svarar Gunnel

Jag tänker på stackars sambon! Hur ska han orka?

2007-11-01 @ 17:57:57
Postat av: Lena svarar SolSkuggan

:)
Du är snäll du! Säger snälla saker hela tiden, men - när räkningarna ska betalas så sitter jag där och skäms....
Inge bra...

2007-11-01 @ 18:00:05
Postat av: Lena svarar Annika

Jag har ju provat själsdöden, vet att det skapar sjukskrivning. Och jag har ju inte så mycket kraft kvar i min arma kropp. Bara knoppen mår bra så reder det sig. Jag tror jag väljer den rika vägen ;)

2007-11-01 @ 18:02:07
Postat av: Eva

Och jag håller med de andra, välj utifrån hjärtat.Då mår man bäst. Och dåligt samvete för maken ska du inte ha, han vill ha en glad och pigg fru och studier= just en sådan fru. Så - go for it!

2007-11-03 @ 09:21:15
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback