Tid vid datorn

NU förstår jag att datorn tar en faslig tid - av min tid!

Men det är kul med datorn, och inte negativt alls - men ändå!
Vi har alltså ingen internetuppkoppling i hemmet just nu - alltså stod alla (tre datorer till 2 vuxna personer ????) stilla, mörka och tysta igårkväll.

Man (läs jag) brukar säga att det är klart att jag använder datorn till allt möjligt, men nu förstår jag att en mycket stor del av användandet sker surfande på nätet, bloggandes, mailandes, kolla telefonnr, adresser, kartor, läsa tidningar, kolla "hem"-tidningen, ja nästan allt man gör ÄR ju faktiskt  ute i rymden!
Datorn har liksom blivit ett naturligt hjälpmedel oavsett vad man ska göra. Ska man ringa så kollar man där, ska man laga mat så kollar man där....... å så kollar jag ju vem som gift sig där hemma i hemlänet, vem som dött och fått barn !?

Så igårkväll, då hade jag en massa tid som jag inte viste vad jag skulle göra med, slötittade lite på TVn, stökade lite i köket, ryckte några morrhår på läppen, pysslade med blommorna - sen viste jag inte vad jag skulle ta mig för så då lade jag mig med Året Runts kryssbilaga. Å si, så fort jag lutar mig tillbaka det minsta händer det som hände alla blunddockor ... svipps kommer sovtåget!  På tal om sovtåg, så har jag läst någonstans om sovandets konst. För mig är det ingen konst, bara att göra. Men - insomnandet går i cykler, när sovtåget kommer och man inte kliver på så måste man vänta tills vet gått varvet runt s.a.s. Ingen ide att tjurligga å tro att man ska somna utan då kan man tända och lösa en bokstav till i korsordet, eller läsa ett kapitel till i boken - eller nått. Tills nästa gång man känner att - nu ....  Fast jag har ju inte dom bekymren, jag får snarare akta mig så tåget inte kör över mig ....

Så målade jag klart  det gröna på garaget, nu kan jag stryka det från min "göra innan vintern"-lista. Nu är det ljusblå  knutarna och vindskivorna ett minne blott.  Å så rensade jag i en buske, som inte stod på listan!  Det är väl därför det minskar så klent på min lista, jag gör en massa annat. Sen blev det mörkt, hör och häpna - så det var bara att gå in! Det var då jag insåg va tid jag fått över  .....

Sånnt är läget just nu....

Få se om vi lyckas ut å snåla till oss mån uppkkopplig nånstans i helgen.
 "Folk" har ju blivit så ordentliga /försiktiga så dom låser ju sina trådlösa ... ??!!

/L


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Det stämmer bra det du säger att datorn tar mycket tid. Förr handarbetade jag nästan jämt. Fast det kan jag ju säga att jag gör nu med på sätt och vis. Fingrarna rör sig flitigt över tangentbordet.
Vad det gäller att sova så är det inga problem här heller. Det är en gåva som jag är mycket tacksam över. Jag kan även ta sådana där micropauser, där jag tuppar av 5-10 minuter för att ladda batterierna.

Postat av: svartvitan

Att kunna sova är det bästa som finns. Då får man ibland ta att man även somnar när man inte vill. Som sagt var - du skriver så humoristiskt. Ha en bra lördag med eller utan dator.

2006-09-02 @ 16:34:14
URL: http://svartvitan.blogg.se
Postat av: Inga M

Datortid blir det. Jag gör också ungefär det här som Du beskriver. Men det är roligare att blogga än att slötitta på TV. Jag känner mig mer aktiv och stimulerad av att utbyta tankar i skrift än att vara en passiv mottagare. Hos mig är det nog TV tittandet som "tar stryk" av datorn. Det går ofta dagar / veckor mellan "TV tittningarna" och jag saknar det inte.

2006-09-03 @ 08:46:41
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: MammaLena

NU ÄR JAG PÅ TRÅN !!
Svarar Gunnel: Jag handarbetar åxå, både nu och förr - har just börjat att sy lappteknik - å de tar om möjligt ÄNNU mer tid än datorn. Sova är en gåva, visserligen så har jag lärt mig sova, under min tid som "sjuk", å tupplurarna ska man inte förakta :-)
Svarar Svartvitan: Ibland känner vi(sambon och jag) att vilandet tar enormt mycket tid, sova-middag-tiden tar ju en trekvart ungf, men vi blir väldigt snälla och pigga efteråt. Jag tror att folk i vår ålder behöver ha den tiden för återhämtning efter dagens värv... Humoristiskt ? Jag skriver bara ned det som kommer ut genom fingrarna ... Jag brukar roa mig med att försöka "se" personerna som skrivit, kan jag inte det då upplever jag texten som platt ? Det blev en lustig dag -helg - utan dator. Men jag fick mycket gjort.
Svarar Inga M: När man bloggar, surfar eller vad man gör på datorn, så är man ju aktiv. Samlar intryck, retar upp sig, nickar instämmande .... titta på TV är ju egentligen själsdödande, har liksom inte ro numera, å sitter jag där så blir jag ju så trött.... Då ska man vara så trött så man inte orkar nå annat än sitta. Vi har ju TV i sovrummet, som vi sätter på - och sover till ...

2006-09-04 @ 08:13:46
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback