Vackert men .....




Visst är det vackert - en frostig morgon. Innan solen "tagit" bort det skira frostiga....

Men samtidigt så är det härmed slut med växtligheten. Innan, förra veckan var det "skörd" här hos oss...miniskörd, men ändock.


chili - från en planta som jag fick som baby. Samtidigt kom det en paprikaplantbaby...


som gav dessa...


och här är det som inte hann mogna innan frosten...

Potatisen blev inte förevigda - de var ju "bara" potatisar! Mina favvisar - mandel. 
Som kuriosa kan nämnas att här uppe när man talar om potatis så säger man " potatis och rundpotatis"... jag har hamnat rätt märker ni, har inte ätit annat än mandelpotatis på de fyra år vi varit här ......


Å så får jag inte glömma de  4 auberginer jag har i kylskåpet, som inte heller kom med på bild!

...för att inte tala om det som slunkit ner i magen under växtperioden... gurkor och massa tomater.

Skörden har varit skral, sommaren för konstig, torr och kall,
men nästa år - då!



Kommentarer
Postat av: Kersti

Skral? Jag har skördat 3 tomater av pyttestorlek så jag tycker du fått en hel del. Men det är klart som man sår får man skörda och jag petade inte ner många frön i år. Men jag säger som du nästa år då.

Postat av: Åsa

Jag tycker att du skördat mycket jag!

Menar du att ni har nattfrost...det har vi klarat oss ifrån, i alla fall här där jag bor och visst sjutton är det tidigt...

Ha dé!/Kram

2008-09-14 @ 09:19:27
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Lena svarar Kersti

Hmmm, närbilder av skörden gör mycket!!!



Men nästa år....

2008-09-14 @ 17:46:21
Postat av: Lena svarar Åsa

Jo det var en ordentlig knäpp! Men på något märkligt vis så återuppstod ringblommorna!

Idag har det varit mulet, hela jag har varit mulen.... en stund i svampskogen, följdes av en god stund "på överkastet", lagom för att botanisera i matlagning sen....

2008-09-14 @ 17:48:08
Postat av: malou

Mannen fick en tomatplanta på födelsedagen - det har blivit två tomater. Och sorken har varit i potatislandet. Så jag tycker du har ått en fin skörd!

2008-09-14 @ 19:31:08
URL: http://www.enjoydiary.net
Postat av: Sylvia

Det kallar inte jag för miniskörd! Tänk att ni haft frost redan. Här är ordentligt råkallt men det lägsta som har varit på min termometer är +5.

2008-09-15 @ 13:19:40
URL: http://pantersylvi.blogg.se/
Postat av: SolSkuggan

Mmmmmm så mycket gottigott du har jag tycker också du fick en hel del och till och med chili och paprika inte illa alls..

Jo du de nya tillträder på riktigt i november och nu ska de riva ut och ändra om. Inga av våra grejer dög de ska köpa nytt av precis allt..

Ha det bäst min vän och kram.

2008-09-15 @ 13:20:58
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: madonna

Tips gröna tomater går utmärkt i gratänger, pizza och lasagne. Laga mat och frys nu så har du. Jag kör kupevärmare än men till helgen stänger jag för säsongen om det inte blir jättevarmt.

2008-09-15 @ 16:09:57
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: Lena svarar Malou

Låter nedslaget, med sorken. Hade sork en gång för många många år sedan.... han är en rackare på att rulla iväg potatisarna. Om det inte varit mina så hade jag imponerats av hans jobb!

2008-09-15 @ 19:16:22
Postat av: Lena svarar Sylvia

Det har varit några grader de senaste dagarna (några på plussidan dock) - och ända upp till sju-åtta på dagen...

Burr... Så nu är det till att börja lokalisera vinterkläderna. Det kom lite hastigt på, efter Bulgarienvädret om 27 - 28 grader!

2008-09-15 @ 19:19:18
Postat av: Lena svarar Solskuggan

Det är sorgligt när det man vårdat inte duger åt andra...

Så nu blir det nya tag - på nya platser! Men först en välbehövlig vila antar jag :)

Jo men jag får väl vara nöjd med skörden, ALLA säger att den är bra, jag vill fortfarande påstå att det är en fototeknisk fråga...

2008-09-15 @ 19:22:21
Postat av: Lena svarar Madonna

Tack för tipset! Idag har det varit mousaka-produktion av auberginerna!! 2 kg köttfärs gick åt, några gröna paprikor slank ner å så 4 stora Madonna-frukter!

Tomaterna mognar eftersom, men blir det några över så ska jag prova lasangevarianten.

2008-09-15 @ 19:27:26

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback