Patent och registreringsverket...


Dit vänder man sig om man vill ändra sitt efternamn.

Efter en kommentar av Tant Raffa på mitt förra inlägg, om att det ska vara så svårt att byta namn...... slår det mig.

NU begriper jag varför brottslingarna byter namn!

När man byter namn hos PRV tappar man all sin tidigare historik bakåt i livet. ALLA tidigare namn är raderade.
Bytt bytt kommer aldrig igen, kan man säga. Så heter man Thomas Qvick eller Lars Ferm, så heter man bara det. Punkt.

För dem var det ju toppen, men för mig som har rent mjöl var det minde kul.
Jag vill ju ha mitt  "född: G****son" kvar.....

Återkommer i ämnet, mitt namnbyte alltså - just nu är det förnamnstillägg som är på tapeten...
Man kan ha efternamn som förnamn! Jo faktiskt, det är sant!
Det finns två kvinnor i Sverige som har mitt efternamn, ett son-namn, som förnamn! Betydligt fler män, men det kan man ju nästan begripa med -son tillägget.

Fast å andra sidan  - så kan man heta Lingon också.....



Kommentarer
Postat av: Sylvia

Vilken djungel du har hamnat i med alla regler som gäller vid namnbyte. Tur att jag aldrig genomförde min idé om namnbyte. Jag skulle ha gett upp på ett betydligt tidigare stadium. Du tycks ju inte ha givit upp ännu i alla fall. Som infödd Stockholmare kan jag inte åka skidor. Minns att vi en gång fick låna skidor i skolan på södermalm och så gick vi till Tantolunden. Mamma o pappa som hade det ganska knapert fick jätteproblem med att jag skulle ha pjäxor som skulle passa bindningarna på skolans skidor.


Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback