Jag finns...

Jodå, jag finns här. Även om det är tyst och lugnt på bloggen, så finns jag.

Sällan blir det som man tänkt sig, och när det blir nya förutsättningar så blir det nya vägar som ska utforskas.
Nya dörrar.

"Dörrarna" är min käpphäst.

Du har alltid ett val. Du kan alltid välja vilken  "dörr" du ska ta. Och bakom varje dörr finns nya och nya och nya... nästan lite som när man skirver i en antavla i släktforskningen - det blir hur många "trådar" som helst.

Men jag har inget val, säger vän av ordning. Nej, det kan tyckas så, men många val är så små och invanda att vi tänker inte på att vi gör dem.

På morgonen.
Första valet, det är inget val för det sker utanför vår vilja - att vakna. Men sen kommer första valet. Ligga kvar eller stiga upp? Gå på toa eller kissa i sängen? Stiga upp och äta frukost eller ligga hungrig?
Sen väljer vi ju vad vi ska göra med dagen. Gå till  jobb eller stanna hemma. Men allt vi gör bygger på vårt senaste val, på den sist valda dörren. För när vi passerat en dörr/ett val så kommer det in nya förutsättningar.

Visst är det spännande i livet, för vi bestämmer själva HUR vi ska förhålla oss. Mycket står utanför vår makt, jovisst, men inställningen till livet och händelser, det är vårt eget val.
Om jag fått välja, hade naturligtvis min son levat idag. Men när den dörren var tvungen att passeras, så valde jag ändå själv hur jag skulle förhålla mig till det som fanns där bakom. Och det öppnade andra dörrar. Hade det aldrig hänt det som hände med Mathias så hade vi/jag aldrig flyttat till Boden, brukar jag säga. Det är nog så, och upplevelsen av att flytta till något helt okänt, etablera sig, få nya perspektiv på allt... öppnar nya dörrar.
Skola, hade det blivit skola för min del? Hade jag träffat alla dessa "utlandsfödda"elever som jag träffar varje dag? Hade jag fått insyn i det liv som de tvingas leva? NEJ.

I dag valde jag att stiga upp, att blogga, snart ska jag äta frukost, idag ska jag stanna hemma från skolan (lärarens förslag, han kan inte hitta på mera för mig att göra), sen ska jag läsa kyrkböcker på nätet för att söka lite i den för mig nästan okända biologiska släkten.

Dagen tänkta val. Sen vet man aldrig vad som kommer.....  det kom ett mail, hörde jag,  det kan stå något där som omkullkastar alla mina tänkta val och planer!!



Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Lena! Varför bor du där? Eller jag här? Skulle jag inte ha gett bra mycket bara för att få ha dig närmare!



Sov så gott.. varm kram!



Ps. Ljuvligt underbart att läsa om den lilla symaskinen!

Postat av: Kersti

Ja vi har alla ett val i stort och smått så är det verkligen. Men det kan vara väldigt provocerande för en del när man säger det. För mig känns det som en tröst en hjälp i livet. Ha en skön andra advent.

2008-12-07 @ 11:21:47
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Precis så resonerar jag också. Ofta när människor säger att de inte har något val beror det på att de inte är beredda att ta konsekvenserna av sitt val. Vi har alltid ett val, vi kan aldrig komma ifrån vårt ansvar för vårt liv. Du är en klok kvinna!

2008-12-07 @ 16:58:46
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Lenavännen...



Åh, vad jag önskar du satt här i soffan bredvid mig nu... verkligen!

Jag har funderat på ditt dörr-tänk sen senast jag var in och läste här hos dig, och som vanligt, då du ju är en mycket klok kvinna, så är ditt sätt att se på världen både vackert och förnuftigt!

Men... jag tänker också lite, att vissa dörrar, bortsett från ödets dörrar, tvingas vi också gå igenom. Det är de där dörrarna som andra öppnar åt oss... och där vi inte har något annat val än att ta emot det som bjuds där på andra sidan dörren. Andra kan också stänga dörrar för oss...! Vad jag menar, men som jag kanske inte kan förklara så bra, är att ibland bor vi många i samma hus, under samma tak... och vi delar dörr med någon annan. T ex människor i vår omgivning.

Då är det svårare att göra bra, och medvetna val, tror jag.

Valet är så att säga redan gjort... fast det kanske ändå är du som får ta konsekvenserna.



Äsch, det blev invecklat det här.... jag är nog för trött för att kunna förklara hur jag tänker!!



Men en sak tänker jag bra: Vad jag är glad att du finns! Mycket!



Varm kram...

2008-12-08 @ 14:31:20
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: åsa

Livet består utav olika val och som jag sa till en person för inte så länge sedan...det är bara du som kan välja hur du vill leva ditt liv, ingen annan kan göra det.

Jag har gjort en herrans massa val under min livstid och vissa har varit bra och andra kanske mindre bra, men jag har trots allt valt själv.

Ha dé!/Kram

2008-12-10 @ 17:54:07
URL: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback