En god husmor...


Jag har hela mitt vuxna liv levt under snaran "en god husmor"... hon gör si, hon gör så...

När julen närmar sig så ska den goda och framför allt glada husmodern ha fullt i sina skåp - skafferi, kyl, frys och för den delen även i matkällaren (för det som inte ryms på ovan nämnda ställen).

Den glada och goda husmodern ska ha välstädat, nypyntat.

Och framför allt, så ska hon ha rosor på kinderna och förkläde på mage, mitt uppi allt.

När jag var ung, under min svärmors skarpa ögon, trodde jag fortfarande att "så skulle det vara".
Många meter korv har stoppats. Många "sju-sorters-kakor" har bakats, många pastejer och patéer gräddats. Många julskinkskok har gjorts, sillar lagts, potatisar skalats och blivit till Janson. Många julbord har dignat.

Julklappar. Paket. Snören. Julgranar. Kulor. Bockar. Tomtar. Julrim. Julkort. Pyssel. Julfester med barnen.

Vad hände sen. Den goda husmodern som heter (mamma)Lena somnar efter att tomten kommit och gått. Utmattad och slut sover hon sig igenom resten av julkvällen.....

Idag är jag ingen god husmor. Men jag är vaken på julaftonen.
Det finns mat att köpa på affären, det är inte självklart längre att det är jag som ska göra den. Själv vill jag ju egentligen bara ha en tunnbröstut med skinka på, då är det jul för mig. All den där maten som åker ut och in i kylen, som ingen orkar äta, den är bortrationaliserad i mitt/vårt hushåll numera.

Efter en jul med nyopererad rygg, så vet jag - att - man kan städa lite inom synhåll, sätta sig där, titta på granen, inta en julstut, ta en klunk julmust och avnjuta julefriden....


Vart jag vill komma?
Julstöket hos oss ligger på en märklig nivå i år.... om några dagar beger vi oss neråt landet. Julgranen står så grön och grann här hos oss, men jag kan inte minnas att det var någon som julstädade innan den kom upp.
DÄREMOT, har (mamma)Lena tillbringat många långa timmar vid datorn... Julkort att skicka med posten har skapats, kuvert har designats, papper för nämnda julkort har jagats på stan. Julklappsettiketter har gjorts till de få paketen som vi köpt. Etiketter till lite hemkokta julgåvor har gjorts, förkastats, gjorts nya.
"Julspel" i powerpoint, att skicka till vänner och bekanta - året hos oss i bild och text, har stötts och blötts. Sen hade jag tänkt att släktforskningen kommit så långt att något skulle kunna brännas ner och föräras berörda. Men där sprack tidsplaneringen! Släktforskning TAR TID!

Vaddå städa, vaddå koka, vaddå slita ut sig?
Julen, det vi halvt tar ihjäl oss för - det handlar nästan bara om de tre fyra timmar efter Kalle Anka och fram till julklappsutbytet. Men sen då?
Vi ska nog ta det lite lugnt så vi inte står där med ett stort jasså och skägget i brevlådan när klockan närmar sig nio på julaftonskvällen, eller sover sött och  utmattat i soffan.

Det blir jul, vare sig vi stökar och sliter ut oss, vill eller inte vill.
Jag satsar på att ta julen som en Glad husmor. I år ska jag inte heller stå för maten på julaftonen. Men en julstut vet jag att de har, på hembakt tunnbrö dessutom.
Då är det jul för mig.



Kommentarer
Postat av: Sylvia

Så kloka ord du skriver. Tyvärr finns det väl fortfarande "martyrer" som sliter sig fördärvade inför julen, men de flesta i min bekantskapskrets tar det med ro. Som du säger - mat finns affären, numera till och med färdiglagad skinka och köttbullar. Djupfryst Jansson även om den inte är lika god som min egengjorda, men vad gör det. Gemenskapen är ju det viktiga. Och för de små julklapparna. Ha en skön och lugn jul - det tänker jag ha.

Postat av: Madonna

Håller med... God Jul och Gott Nytt År Vi hörs

2008-12-19 @ 22:15:23
URL: http://madonnas.blogg.se/
Postat av: åsa

Visst är det väl skönt att inte "bry sig" så ofantligt mycket om tex. städningen till jul.

Julen kommer och julen går utan att man ska behöva stressa och laga en massa mat som bara åker in och ut ur kylen och som man till slut kastar i alla fall..

Här har vi bara det som alla verkligen vill ha på julbordet, inte en grej mer.

Hoppas att du får en skön jul och att det finns gott om snö nu när du börjat med skidåkning...

Ha dé!/Kram

2008-12-20 @ 09:00:53
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Inkan

män huvva stårscha.... det där är prägling vi utsattes av från våra mödrar - de var även 'offer' -och det är ju livsfarligt.

Jag minns min mors maniska städning inför julen,all hemmalagad mat och 7 sortes kakor, julbröd och pepparkakor som bara måste glaceras och allt annat pyntande. suck. På julaftonen satt hon som en trasa och var hur trött som helst.

Och det vi barn uppmanades hjälpa till med - det gjorde vi ju- men sedan gjorde hon om det för att det blev ej rent eller pyntat som hon ville ha det.

suck.



Jag städar minsta möjliga och jag gör bara det jag vill- och kanske något mer som någon närstående önskar -som att min äldste son önskar sig en liten hemmagjord julskinka med applesauce och min syster önskade coops vörtlimpa + en burk sill:)

Sådant klarar jag av med ett leende och dammtussar etc struntar jag i.

2008-12-20 @ 19:12:56
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Lena

Ja,tänk att man till slut blev både klok och vis.

Men det tog några år att komma dit.

Ha en riktigt trevlig JUL och ta hand om dig.

Kram / Lena

2008-12-20 @ 23:28:18
URL: http://lenastyglappar.blogspot.com
Postat av: Lena svarar

Som ni alla beskriver - visst är det skönt att vi blev vuxna och kloka till slut. Att vi vågade bryta våra mammors gissel....



Nu sitter jag i lillstugan, hos dotter, bloggar, lägger sista handen vid "julspelet", håller mig undan för det är städ i storstugan, snart snart trillar det in födelsedagsfirare... små glada pigga, som ska leka lekar utomhus, äta korv och kolbulle tillagad över öppen eld...gå på skattjakt.

Lilla barnbarnet ska ha födelsedagskalas! Hon blev fem häromdagen....

2008-12-21 @ 10:34:11
Postat av: Elisabeth

Å här blir det inte så mycket av julstök heller... det känns bra, men lite saknad finns det i det också!



Varm kram, min vän... STOR julkram!

2008-12-21 @ 20:20:09
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Eva

Så talar en klok kvinna! Hoppas du får en lugn och fridfull jul!!

2008-12-22 @ 22:34:12
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Klokt, så klokt!

En God Jul-hälsning till er härifrån andra sidan sta´n! :)

/Kirsti

2008-12-23 @ 21:19:14
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Kerstii

Du låter som en mycket klok julfirare. Jag har en bit kvar att gå. Men om man nu, som maken sa städar en gång om året kan man ju göra det ordentligt :). God Jul önskar jag dig.

2008-12-24 @ 00:59:56
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback