Jag och mina lappar ....

Terapi ?

Jo det är nog terapi. På sommaren rensar jag ogräs - som terapi. Sen brukar jag diska - brukade diska, nu har vi diskmaskin så den terapiformen faller bort. Måla, "måla hus" inte tavlor - är åxå en bra terapiform för mig.


Just nu är det lapparna  - som inte kräver något större engagemang - utan tanken kan sväva fritt .....

Däremellan - kan man sitta på altanen i solen och lapa kraft!



VA ??
Har inte människan nått å gööööra ????
Tycker vän av ordning!


Hmmm.... jag tänker - stör mig inte  :)


Tänker på pappan, som åkte hem till sitt "lilla bo" igår. Personalen på äldreboendet tog med glädje emot honom, fast de vet att han inte klarar något själv.
Status: kan inte larma - behöver vändas i sängen. Säger allt.
De har tagit det beslutet ändå, och det känns betryggande. Han har kommit hem, till sig. Går det inte finns alltid sjukhemmets avlastningssängar att tillgå.

Å - så funderar jag på min författardebut !!!
DEN nöten var hård och besvärlig.... jag som är så uppfylld av bokstäver och berättande, blir helt kall och tom.... kommer inte en bokstav ut ur mina fingrar... 
?????
Vi ska skriva novell. Svenskläraren tycker vi ska skriva novell - bara sådär ???? 
Jag har inte en  susning vad den ska handla om, hur den börjar - vad som är - hur det slutar ??
Fast kanske ändå -  möjligen har jag ett frö till början - första meningen.
Det kom en mening susande till mig i morse just i gränslandet mellan sömn och vakenhet..

..... "Idag är dagen ....."  Jaha - å än sen då?


lite spännande är det, det måste finnas en berättelse någonstan i mitt huvud som ska ut!

Kommentarer
Postat av: Anki

Ja, det är en bra början på en novell. Det kommer säkert fram fler meningar till dig. Just det där tillståndet mellan sömn och vakenhet är väldigt kreativt. Då strömmar det rejält mellan hjärnhalvorna, man har liksom tillgång till båda samtidigt. De bästa idéerna föds då. Det är därför man ska ha anteckningsblock och penna liggandes på nattduksbordet.
Lycka till med författandet!

Postat av: Madonna

Ett tips.... hitta på en rubrik först så kommer det sen. T.ex "Min första kärlek" eller "En resa" (kan även vara en inre resa) "Ett barndomsminne" eller "värsta mardrömmen"
Jag skrev om när jag var 10 år och fick en taxvalp, när jag läste in svenskan.
I engelskan skulle man också skriva uppsats men där var rubrikerna satta. Jag valde "ett besök på marknaden" och skrev om Jokkmokks marknad vilket imponerade mycket på min engelskfödda lärare. Hoppas du fick lite inspiration.. Lycka till
PS Tänk på att du har ett helt liv att ösa ur

2007-03-16 @ 07:26:51
URL: http://madonnas.blogg.se
Postat av: Sylvia

Vilken spännande början! Om du sitter med dina lappar och låter tanka fara skall du se att fortsättning kommer. Men jag tror nog att du redan har lite ´fler idéer på gång inom dig.

2007-03-16 @ 22:09:48
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Gunnel

Skönt att höra att din pappa mår bättre, för det måste han väl ändå göra när dom har flyttat på honom.
Det där med att sitta och göra "ingen ting" är absolut det bästa man kan göra. Tänk så många tankar och bra grejer som rör sig i huvudet...för att inte tala om när man är ute och promenerar ... då bearbetar jag många tankar om ditt och datt.

2007-03-16 @ 22:44:12
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: En liten tant

Att skriva kräver mycket "ställtid" som Bodil Jönsson kallar förberedelserna. För min del handlar ställtiden för skrivande just om att göra ingenting eller plocka med något som låter tankarna sväva fritt. Det kan pågå lääääänge innan det känns moget att sätta sig vid datorn.

2007-03-18 @ 12:34:42
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Eva

Åh så roligt att skriva en novell men det är alltid svårt när det måste göras! Du får säkert ill något bra. Och tankarna kommer oftast när man pysslar med annat, dina lappar är säkert ett bra tänkarprojket. Lycka till!

2007-03-18 @ 23:20:22
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Lena

Tack alla för glada tillrop.
Jag GÖR PRECIS SOM NI SÄGER - ingenting!
Och hoppas på det bästa!
/L

2007-03-19 @ 10:40:19
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback