Norge ??

Jag är nu snart påväg till mitt andra hemland - Norge. Det känns i alla fall så. Hemlandet alltså .. Vi jamtar känner oss ju mer som norskar än svenskar i mångt och mycket. Å så delar vi ju språket.

Under en tidigare period i mitt brokiga liv så hade jag snudd på sommarstuga där. Jag/vi  hade husvagnen uppställd på en camping utanför Trondheim och reste dit mest varje helg. Underbart var det, - bara några meter från havet .... men allt har sin tid - nu får jag vara glad om jag kommer iväg en gång om året.


läs här om Jämtland        
http://www.jamt.net/jamtland/


MEN, nu var det inte det jag skulle förtälja - utan att nu bär det snart iväg i alla fall med husvagn, sambo och katt till Saltstraumen i Norge. I morgon (eller när vi blir färdiga ?) - vi har ju ingen större brådska faktiskt. Sambon är ute på altanen och behandlar golvet  ....... det är sånnt vi håller på med - fast jag har packat fiskeväskan och införskaffat ny fiskelina och en farlig sak för fiskefångst  :-o

Eftersom jag är på "länkhumör " idag så tycker jag ni ska läsa lite om Saltstraumen åxå   http://home.c2i.net/rune.dahl/saltstraumen.html     det är ett otroligt skådespel när "vattnen" möts. När ebben och floden möts i det trånga sundet i fjorden ..... å de ä då fisken tar !!!!

Tro om jag ska packa klart och fixa det sista så vi verkligen kommer iväg tidigt..

Å vet ni va`???   Jag har nästan uppviglat dottern och mågen att komma med oss - nästan..... DET vore så kul att få med dem på ett sådant äventyr å sen följer dom oss hem och tittar på vårt lilla bo. Håll tummarna åt mig att dom kommer....

(dom har ju mycket längre än oss, de bor ju i Jämtland - men va gör väl de dom är ju unga och pigga :-))

Ojjjsanhoppsan - är klockan så mycket?  Det börjar faktiskt skymma lite lite även här uppe nu, man kan behöva tända lampan vid skrivbordet i 10 - 11 tiden !

/Lena-mot-Norge.......


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Åhh hej på dig! Så roligt att det bär iväg för er och jag hoppas verkligen, håller tummarna, att dotter och måg kommer med:)))
Så glad du låter, jag var faktiskt lite trött och slö när jag kom in till dig, men nu blev jag riktigt pigg igen:)))
Ha det gottast, men det dröjer väl nu innan du kan blogga igen, när kommer ni hem?
Lycklig resa och ha det bäst!!

Postat av: MammaLena

Solskuggan: Va kul att jag kan pigga upp nån, då har man liksom nått sitt mål tycker jag. Nja, pigga och pigga - ibland har man ju saker att säga som inte är så uppiggande - men - huvudsaken att man har något att förmedla tycker jag.... både gott och mindre gott.
Vi kommer när vi kommer... ?? Lever efter det mottot sambon och jag. I alla fall när vi har tiden. Det är så skönt för han är som jag (kanske därför jag "valde" honom ????)just att inte ha strikt program. Blir vi less så åker vi vidare. Och det roliga är att vi brukar nästan alltid nästan säga det i mun på varandra. Tajmat team??

Håller fortfarande tummen för dotra(å mågen)... hon är i ladugården och mjölkar svärfars kossor i helgen ! Så dom kan inte åka förrän i morgon, har ett skift kvar i kväll ...

/Lena

2006-07-30 @ 09:51:22
Postat av: SolSkuggan

Det låter härligt tycker jag, man tar det lite som det kommer. Så är jag också och även min man, det är skönt. Du ska se att de blir sugna när de jobbat färdigt:))
Ha det så gott på resan!!

2006-07-30 @ 10:03:49
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: gunsan

Hej MammaLena jag tror jag är ny hos dig. Jag älskade att se bilder och läsa. Värmland ligger nära Norge med hi... men jag bor i Västervik nu.
Bilar oj vad bra de ÄÄRRRR när de fungerar ... usch för att få hjälp med dem. Finns det möjlighet att laga? Dagens moderna lådor får man ju bara byta ut vissa "lådor" i som består av en massa???? eller. Jag gick in på länkarna... härligt... Sveg har jag varit i med mamma och pappa en gång. Vägarna dit ... underbara smala slingrande men oj om inte bensintanken är mättad. LLÅÅÅÅNGTT mellan dem tyckte jag då. I och för sig många år sedan.
Hoppas allt gått bra nu och det blev så kul som man kan ha... med frisk bil, sambo lilla tischen och dotter,måg HEJA
EN-LYCKO-GLAD-KRAM :)

2006-08-01 @ 15:02:57
URL: http://gobbe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback