Ordningen återställd

Så är då ordningen återställd - arbetet kallar! 
OCH  det har varit rent otroligt att få vara ledig i 5 hela veckor ..

Så fullständigt långt från arbete och tankar på ett liv efter semestern har jag aldrig varit. Måste bero på att jag älskar min sambo, älskar vårt nya hem, älskar vårt liv tillsammans, älskar livet helt enkelt  ..........

Nu har jag varit första passet på jobbet, där var det som vanligt - spelar ingen roll - man kan lika ha det som mista det. Visst låter jag engagerad ?  ;-/    Men så är det. 
Jag trodde när jag kom hit upp att det var jobbet som skulle förgylla vardagen. Så har det varit förut. Och när man kommer ny på en plats så är det ju så viktigt att komma ut och träffa "folk".
Men - jag ser fram emot att krångla mig ur arbetsdagarna, hitta på anledningar att vara hemma, och det kan inte bara vara att jag är hemkär. Jag är ju hemma tillräckligt jag som bara jobbar 4 tim/dag.
OCH - då - måste det vara mig det är fel på - VARFÖR passar jag inte in??  Nu har jag försökt i 1½ år, nu skiter jag i det - nu är jag själv...

Sådana här gånger får man (läs: jag, jag har äntligen fattat )sig en liten tankeställare vad gäller våra invandrare - äntligen - har poletten fallit ner i Mammans huve ...

Nu när jag är här, jag med mitt eget språk. Det är klart att jag pratar svenska - men - hemma, med sambon pratar vi ju naturligtvis jämtska.
Det är ju MITT språk, men så är det ju för alla andra som kommer utifrån åxå.... 
jag  som tidigare hakat upp mig på att "dom ska väll prata svenska i sverige"  ..... hmmm - varför då? Varför prata svenska med sina landsmän? Det är ju födelsespråket vi kan uttrycka våra känslor på ......
Sen har vi alla traditioner och högtider - nu har vi ju samma, eftersom vi ju faktiskt är från samma land. Men - för ett antal år sedan så var jag till Australien och träffade där flera familjer som levde precis som om det varit i sverige ..... jul, påsk, julgran, trägolv och träpaneler. I ett av hemmen  så kunde man inte fatta att man var i ett annat land. Men - säger jag då - deras barn, födda i det nya landet, vart hamnar dom ???

Men det är ju alltid så, för mig i alla fall, till slut FATTAR jag galoppen .... Varför vara så enögd och stelbent - varför måste man komma "hemifrån" för att fatta ??


Hmmmm ...... lustigt inlägg dethär - förvirrat och märkligt ....... från det ena till det andra.....
Jag ska i alla fall (snart) ta mig i kragen och skaffa mig någon annan sysselsättning. Tiden är snart mogen - jag inväntar bara rätt tillfälle....

Tills dess så njuter jag av sambo-hus-hem-kisse-solsken-god mat-barnen- allt som gör livet värt att leva .....


Ha de´


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Åhhh så glad jag blir av dina energirika ord:)
Glad blir jag också över att du har kunnat ta till dig sommaren och allt vad den har bjudit på. Allt ifrån dikesgrävningar, sand och jord, umbäranden, trasig bil och främmande till en välgörande tripp till Norge.
Inte är det dig det är fel på:) Du är kanske bara inte på rätt plats i jobbet. Jag vet ju inte vad du har för sysselsättning, men det känns som om du skulle passa att jobba med och för människor.
Ditt varma hjärta säger mig så:)
Bra reflexion har du gjort också, när det gäller våra invandrare, inte är det lätt alltid att komma till ett nytt land, utan språk. Min man är en av dem.
Inget lustigt inlägg alls. Jag skulle vilja säga att det är viktigt det du pratar om.
Ibland behöver vi stanna upp och tänka vad vi vill med våra liv. Sedan är det upp till var och en att försöka nå dit vi vill.
Jag önskar dig verkligen lycka till i sökandet efter något nytt att pyssla på med.
Men du Lena... Så underbart fräsch du fått det, så fina färger.)
Stor kram till dig.

Postat av: MammaLena

Svarar Solskuggan: Först - färgerna - nu är det nya tider, nya färger....:-)
Jo det kan behövas lite eftertanke ibland. Jag har nog den förmågan - till att sätta mig in alltså. Fick en fin komplimang en gång - en av de finaste. Att jag hade rörligt intellekt ! Tolkar man det rätt så är det fint!
Jag är på "resa" när det gäller arbete/uppgift i livet. Jag söker, men "mitt är inte tillgängligt" än ...
Jag hade jobb klart här på Excellent, tvärs över gatan. Alla papper var klara, en namnteckning av en höjdare i Sthlm fattades. Sen lägger dom ner och flyttar - och jag - blir nästan inte arg ens....för NU är min plats i livet snart här - det är nära....
Jooo, men du, nog är jag litte knäpp ändå...
... och en sak till, ang invandrare .... om man betänker att de flesta som kommer till Sverige är flyktingar - vaddå fara hemifrån nästan bara i de kläder man går och står i - hur kul är det ??

2006-08-14 @ 20:40:59
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback