Ordning och reda...



..löning på freda´  heter det ju!

Det ligger mycket i det, ja kanske inte löningen då, men ordningen!

Såhär på hösten, för här i Boden är det höst, så städar man in och undan allt i dessa dagar. Snön kan komma vilken dag som helst och då ska det ju helst inte vara blomkrukor, små krattor, stendekorationer, eller annat smått och gott som kan hindra snöskottandet. Älskande sambon har en mycket trevlig egenskap, han SKOTTAR snö efter konstens alla regler. Raka kanter, snyggt och prydligt. Jag älskar hans skottande, jag som är vän av raka kanter! Så det är till att skapa förutsättningar för detta... alltså, (hmm nu har jag kommit från ämnet!) allt ska städas undan, så var det!

I helgen så bytte vi några glasrutor i växthuset, så det ska klara vintern. Jag stoppade in, jag rev ut allt kanske man ska säga - först - sopade och sen stoppade jag in alla sommarsaker i vårt lilla lilla pytteföråd. Sakerna måste in i rätt ordning, för när våren kommer så ska man kunna få ut dem någorlunda smidigt. Jag ordnade med "mina" saker i garaget, och bar in i källaren det som tillhör vårodlingarna.
Med påföljd att i källaren ser det ut som ett bombnedslag, alla saker på fel ställe, tycker jag. Högvis, måste vara fel ställe.

Så nu på morgonen har jag lagt sakerna på det ställe där de "bor". Husvagnstäcken och kuddar i husvagnstäcksskåpet, blomkrukor i matkällaren på krukhyllan, förirrade resväskor där de ska bo. En liten pryl här och där som står fel, blir det en faslig röra av. Som skapar oordning i mitt sinne. Efter att burit in grejer som bor i matkällaren (tillika överskottsförråd av porslin) så konstaterade jag att nu är det dags att smyga iväg lite av allt "bra-att-ha" som sambon absolut vill ha kvar. Till barna. Inte fasiken vill barna ha nå gamla kastruller, eller annat udda,  porslin mm ... kan jag aldrig tro, varför då - när inte vi vill ha det i våra skåp?

Så idag har jag praktiserat lite Feng Shui i källaren. Älskade sambon blir ängslig när jag pratar feng shui, men det ligger något i tanken att man måste göra plats för nya saker, inte bara ta in och ta in....

Jag blir pigg och glad av att sortera ut och bort, skapa ordning, raka linjer, få in luft och rymd.

Har man inte behövt en "vardagssak" på flera år - då behöver man den inte! Då kan man lämna den till återvinningen, det kanske är någon annan som längtar efter just en sånn som står här och hindrar energiflödet.

Jag älskar ordning och reda, jag blir pigg av det!




Kommentarer
Postat av: Lena

Jag skulle behöva lite mer tid och ork för att organisera här hemma,men bland mina sysaker är det en bra ordning,alltid något.

Ha de.

Postat av: Elisabeth

Min vän... jag läser varje ord du skriver. Å än om jag nästan inte kommenterar någonstans just nu, så är jag så glad över orden som förmedlas... för de genererar ju ett tänk också hos mig!



Varm kram till dig... i varje andetag jag tar!



Ps. Feng Shui var bra tänk...

2008-10-17 @ 08:44:56
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Böcker om Feng Shui läser jag gärna. Och låter mig inspieras att slänga och rensa och omorganisera. En härlig känsla efteråt.

2008-10-17 @ 11:57:39
URL: http://pantersylvia.blogg.se/
Postat av: Nettan

Snygga tapeter!

Ha en skön helg. // Nettan

2008-10-17 @ 16:59:13
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: madonna

Samma här, jag mår bra av ordning. Jag är en flitig gäst på kupan och återvinningen. Jag gör ju en del fynd själv också men mest häver jag iväg... Min man brukar kräva: en säck bort - för en varje liten sak som skall in. Faktum att det blivit luftigare. Och du har helt rätt, barna vill inte ha vårat gamla porslin. Dom vill åka på IKEA. Ha en bra helg

2008-10-18 @ 09:20:24
URL: http://madonnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback