Mors dag....


Åter igen - MORS dag.

Brev på posten x 3 från den ena. SMS från sydligare nejder (Kreta) från den andra. Kaffe och muffins på sängen från mig själv (därför att jag var uppe före både tuppen och älskade sambon). Mina döttrar kommer ihåg morsdag, mina döttrar uppmärksammar mig.


Senare på dagen...

Jag var ute på tomten och rensade det blivande potatislandet. Hörde en ordväxling mellan två flickor på gatan just utanför vår tomt.  - "Åhh idag äre den förbannade morsdag, de kan hon då glömma". Hojtar den ena till sin kompis. Kompisen var något mera vänligt stämd för hennes replik var  "Jag gav min mamma blommor igår".  Sen kom en ordväxling där jag förstod att den förstas mamma tydligen inte skulle ha nån uppmärksamhet på morsdag alls. Hade inte gjort sig förtjänt... Jag tittade aldrig upp, jag vet inte vem det var, hur de såg ut, ålder. Min enda spontana tanke som mamma var, VAD har man gjort för att inte förtjäna sitt barns "komihåg"..... jag funderade ett tag på det där i landet.

Tänkte på mina två, som alltid har goda saker att säga. Som alltid kommer ihåg. Tänkte på änglabarnet, som kanske från sin himmel även i år viskade "Hej mor, det är bror".....

Sen när älskade sambon och jag fikade på altanen kunde jag inte annat än återge det jag hört - förundrat spekulerade jag i varför??? Vad har man gjort som mamma, som väger upp det goda som man ju ändå måste ha gjort i sitt barns liv. Sambon är mer klarsynt än jag, av erfarenhet kanske,  - "Ja, hon kunde ju ligga hemma å va full t.ex." var hans kommentar..... så långt tänkte inte blåögda jag....Det är klart att alla mammor kanske inte fyller ut kraven, kraven som ställs för att betecknas som en "god moder"  - Hela tiden runt omkring oss är det naturligtvis så. Barn som har mammor som inte håller mammamåttet. Så långt tänkte inte jag. Det är alltså inte stackars mammor, utan stackars barn....

Grannen på vår ena sida fick morsdagsbesök. Lite avundsjuk blir jag allt, där kommer barn och barnbarn. Lite lagom tjo och tjim på andra sidan häcken....
Grannen på andra sidan fick också besök, fast den mamman var inte hemma själv  (!) men jag som är kattvakt såg att dottern varit dit!  Å På tal om kattvakt så har jag vaktat katterna dåligt - den ene har varit "borta" sen i gårmorse, den andra har varit i slagsmål med min Månsa med påföljd att älskade sambon kastade en sko på honom! (Sen, efter en stund så går sambon över staketet, pratar snälla ord och släpper in honom i hans hus och ger honom gomat. Det är inte gott att vara katt och veta vad som gäller.....) Nu har katt nr 2 kommit hem, nu får grannen skynda sig å komma hem innan något mera inträffar!!

Det blev en bra Morsdag iår, inte så hemsk och frustrerande som jag befarade.

Jag börjar vänja mig vid att jag numera har två döttrar, och att deras bror är en ängel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback