Snö...

???
Ja, inte här - men - i samma landskap som jag bor. I Kiruna lär det snöa. Sverige visar verkligen upp sig i hela sin utsträckthet, med de olika väderförhållanden som kan råda. Torka, tropiska nätter - å så snö längst upp!

Här i Boden är det idag sex grader varmt, jodå varmt, det regnar lite lite. Eftersom det är mulet så kanske vi klarar järnnätterna, de brukar ju vara standard att det någon gång i början på juni ska vara frost. Men till och med det säkra tecknet har slätats ut numera...... växthuseffekt?

Förr, nu låter jag som en gamling  (fast? kanske jag är en gamling?) men i alla fall - förr - då var det vårvinter på normalt vis, sen blev det vår med kalla nätter, ingen hade ens en tanke på några utplanteringar av blommor. Sen kom juni med fina dagar men fortfarande risk för frost, järnnätterna kom som ett brev på posten runt den 6-10 juni. 
Sen - kunde man njuta av sommaren....
Vårarna är åt pipan, ingen ordning på värme eller kyla - inte ens posten kan man lita på, vaddå - brev på posten...
Tiden är ur led, med andra ord.

I morse uttalade jag (lite tyst) en viss husmodersglädje över det ruskiga vädret!!! Lite myspysselväder inomhus. Ja, för oss sommarlovslediga då förståss,  vi som inte behöver tänka på att gå ut, släpa sura  morgontrötta barn till dagis, släpa sig själv till något arbete....... Lyxhustruvarianten!  *fnissar*

Så nu har jag ätit lite frukost, tittat lite på morgonTV, läst lite i en bok. Gått omkring och funderat på vad jag ska göra med min dag. För det finns att göra, pyssla på med. T.ex. blomkrukor till källaren, alla saker som ligger på "fel" ställe som behöver komma hem, lite tvätt, måla färdigt i tvättstugan, mm mm. Alla tidigare dagar har tillbringats utomhus, så röran är total inne. Å då välkomnar man sådana här dagar, pjollerdagar. Om viljan skulle fattas, då kan man ta en filt över benen och krypa upp i soffhörnet med den påbörjade Camilla Läckberg deckaren - så det så....

Vi får se vad det blir .......



Kommentarer
Postat av: Åsa

Järnnätter, det har det väl inte varit på en massa herrans år, så visst är det väl förändringar på gång....

"Pjollerdagar", det var ett bra ord tycker jag.

Ha dé!

Postat av: Paula

Hjälp! Pratar du i nattmössan, filt över benen???

Haha, här har vi faktiskt också svalare, bara 22 mot gårdagens 32 grader...jag lovar att skillnaden känns, även på humöret som nu är på topp!

Läser dina rader om din mamma, och kan bara instämma, tänk va mycket de fick uppleva och gå igenom. Därför älskar jag att läsa böcker som handlar om sent 1800-tidigt 1900-tal, man får en väckarklocka o inser att vi har det ganska bra. Jag har heller inga anförvanter kvar i livet, tråkigt.

Önskar dig en riktigt skön försommarvecka!

2008-06-09 @ 13:11:22
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anki

Det låter avsvalkande med snö. Jag har legat och vilat idag, men någon filt behövde jag definitivt inte. Ja, Sverige är verkligen ett avlångt land.

2008-06-09 @ 16:45:05
URL: http://ankitankar.blogspot.com
Postat av: Annika

Å här i republiken regnar det i kväll, liksom det gjorde i går. Det är välbehövligt minsann! Dagens 10 plusgrader var ovanligt få om man jämför med helgens alla grader. Men å andra sidan är +10 kanske lite mer normalt för en jämtländsk kväll i mitten av juni?

2008-06-09 @ 23:29:35
URL: http://amatankar.blogg.se/
Postat av: Lena svarar Åsa

Det blev filten! Inga pjolleraktiviteter överhuvudtaget!

2008-06-10 @ 08:47:23
Postat av: Lena svarar Paula

Bara så synd att man inte hann fråga mera, att man inte förstod att fråga!

Sju grader även idag (tisdag)! Så sommarveckan inleds lite kyligt om man säger..... :)

2008-06-10 @ 08:50:09
Postat av: Lena svarar Anki

Avkylande vill jag lova. Låg och funderade på morgonkvisten ifall det skulle vara vitt när jag grog upp gardinen, men tack ock lov - ingen snö på utplanterade blommorna. Räcker med att det är fyra grader på natten.... + grader ändock.

Blev filt på fötterna!

2008-06-10 @ 08:52:17
Postat av: Lena svarar Annika

Det ÄR ju det, mera normalt med +10, så vart är vädret på väg?? Förr, var det aldrig tal om att ta av kalasbyxorna ens före pingst, å pingsten kunde ju infalla i början på juni... ojj va de kliade!

Så det är nått konstigt med vädret numera, å vi vänjer oss på en gång vid det varmare.... å klagar lite på normala förhållanden!

2008-06-10 @ 08:55:28
Postat av: Gunnel

Jag tror vi hade järnnätterna nu i maj. Då var det många mornar som det var knastervitt i gräset.



Idag har det regnat två rejäla skurar här...men dom var för korta tyvärr. Vattenpölarna är alldeles gula av frömjöl så det blev lite klarare färger trots allt.

2008-06-10 @ 19:03:48
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Ja, vädret kan verkligen vara växlande och olika i vårt avlånga land.

Förut nästa tropisk värme, och nu under tio plusgrader på många platser, och dessutom snö uppe i norr.

Helt otroligt.

Nog har vädret blivit konstigare och årstiderna är inte som förr, går mera in i varandra.

Förra vintern var mera som en lång höst eller vår, förutom i Norr där det var vinter.

Jag tror nog att det är klimatförändringarna / växthuseffekten som orsakar dessa förändringar.

Och på många andra ställen på vår jord är förändringarna mera tydliga med extremt väder.



Här har det varit ganska kylslaget och med regnskurar idag.

Men hoppas på att inte kylan stannar kvar utan att vi får en fortsatt fin sommar.

Ha en bra kväll.

2008-06-11 @ 19:39:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback