Nu kommer de på rad....


Mina barns födelsedagar....

Jag tror jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen.
När de var små, i skolåldern, hade vi otroliga barnkalas i anslutning till deras födelsedagar. En dag mellan den 20 och 23 juni, den 21 undantagen. (eller nån dag tidigare i veckan pga hur midsommar inföll) Deras dagar är 19, 21, 24 och regeln var att ingen skulle ha födelsedag på "kalasdagen".
Vi brukar prata om de här kalasen än i dag, mina flickor och jag, minnas dem, återuppleva känslan. Njuta av att fått uppleva dem. Återuppleva känslan av sommarvärmen, saften, tårtan, glassen, stojet, stimmet, glädjen....
Av någon otrolig märklig anledning så var det alltid alltid vackert väder.
Det dukades långbord utomhus, lektes lekar och stojades i största allmänhet.  UNDERBART helt enkelt...
Alla tre fick bjuda sina kompisar, så det var en otroligt brokig skara, för det skiljer sex år mellan det äldsta och yngsta barnet. Jag har inget minne av att det var några föräldrar med, utan barnen skjutsades till oss och avlämnades till en viss tid. Om jag minns rätt så var det ett fyra timmars kalas....
Än idag kan någon av mina barns kompisar påminna mig om deras minnen från dessa födelsedagskalas.  Hur de lekte lekar där alla hade samma värde, stor som liten - alla barnen lekte tillsammans. Stor hjälpte liten. Brännboll, kuragömma....

Verkligen något att gömma i minnesbanken ..... både för mig, mamman, för födelsedagsbarnen och för de inbjudna gästerna!

Ett minne som jag den här veckan varje år tar fram och njuter av, samtidigt som jag är stolt över att ha fått ge detta minne till sina barn.



Kommentarer
Postat av: Lena

Vilket otroligt härligt minne,både att få ha och att dela med sig.Kram

Postat av: Gunnel

Tacka vet jag hemmakalas. Nu verkar det som om föräldrar tycker det är jobbigt att ha en massa barn hemma. Nu åker man på hamburgebarer, Busborgar, Barnens hus och allt vad det heter...det blir inga speciella minnen av sånt

2008-06-17 @ 19:22:00
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Åsa

Vår lilla prinsessa fyller 3 år den 24:e...

Ha dé!

2008-06-17 @ 21:37:11
URL: http://tantraffas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback