Livets "löpande band"...


LIVET...
       ...är som ett  sorts "löpande band", jag kan inte beskriva det på något annat sätt....

Det löper och löper och löper.
Det spelar ingen roll vad som händer i våra liv, det löper och löper....

Ibland säger vi att vi skulle vilja stanna upp, för att riktigt få känna glädjen som man just befinner sig i, i ruset.
Men,  det löper bara på.

Ibland tycker vi att det är långt fram i tiden något mindre behagligt ligger, operationer, otrevliga möten, - men så är de där ändå och vi bara förs framåt mot eländet ravinkant som väntar på oss.
För livet löper på.

Andra gånger, när man befinner sig i kris, sorg, elände, när man önskar att man bara finge lägga sig ner och uppslukas av jorden, om man ändå finge dö på fläcken, jag orkar inget mera.
Men nej, så enkelt är det inte att dö heller
- livet bara löper på - 

En timme, en dag, små små steg nästan lika omärkligt som när jorden vrider sig, hela tiden - så omärkligt förs vi vidare, framåt.....

Det spelar ingen roll om det är mot glädje eller sorg vi förs, det går med samma takt

Vi kan bara sitta där på livets löpande band och följa med och ta emot det livet bestämt att vi ska ha. Ibland brukar jag ställa  mig upp på bandet och protestera, men vad nytta gör det. Jag blir bara trött, det löper på i den takt och det sätt som det var tänkt från början ändå. Saktar inte ner, ökar inte farten heller...

Ibland hoppar jag av glädje, där på bandet, njuter av stunden som svävar förbi.
Med åren har jag insett att man ska ta stor vara på de glädjeämnen som kommer, riktigt njuta av dem.
För de svävar bara förbi oss där på löpande bandet....
Inget stannar kvar, egentligen, utan vi måste ta det när det kommer, leva med det, njuta när det finns, för allt i livet är bara till låns...

Vi kan bara nå det och känna och uppleva livet från vår förutbestämda plats på bandet, vi kan inte stanna upp, inte hoppa av och gå tillbaks, inte springa före... bara lugnt åka med på livets "löpande band"




Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Vilket bra skriv..!



Du har helt rätt... men ändå vill vi så gärna tro att det är vi själva som styr, och att vi skapar våra egna öden i livet!

Jag tror inte det... jag tror som du, att allting är förutbestämt. Och vi kan bara göra vårt bästa av det som serveras oss på "livets löpande band.."!



Varm kram..



Ps. Jag läste om din sons födelsedagsfirande... ett firande som du nu gör i tanken! Måste vara bara så tungt och svårt - oändligt och evigt svårt! Att mista ett barn...jag skulle gå igenom, och det har jag skrivit flera gånger, tusen sven-erikar, och tusen herr A, men att mista Carolina... ja då, om inte förr, så skulle jag stänga igen dörren till världen. Då vore det oåterkalleligt godnatt! Så jag tycker du är fantastiskt stark... varje varje dag!



Postat av: Anonym

Det sägs att man blir starkare av de kriser man genomlider (om man inte dör på kuppen)!

Ond bråd död, det är hårt, skor ska vara mjuka och latmasken kan man säkert förhålla sig till - på olika sätt!

2008-06-28 @ 19:43:49
URL: http://latmasksamtal.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag läste någonstans att många av oss idag tror att lycka är ett normaltillstånd och blir dubbelt olykliga eftersom de inte hela tiden kan känna lycka. Jag tror att du har så rätt i att man ödmjukt får njuta av de stora stunderna när de plötsligt dyker upp i ens liv. Kram

2008-06-30 @ 10:17:44
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback