Man kan undra




"Man"
undrar?

Jag undrar...


Vad gör jag egentligen på dagarna numera?

Jag försöker hitta rytmen i mitt nya liv, skollivet, att få till en rutin som passar både huvud och kropp. Lära mig vad jag "får" göra och hur mycket jag kan göra innan kroppen säger ifrån.

Tidigare var det morgon-tid för mig, upp å till jobbet - arbeta de 4 timmarna - hem och vila..... i flera år har det varit så. Nu har jag inga tidiga morgnar (inte med mina mått mätt - 08.20 är inte tidigt!) Så nu testar jag gränser och känner mig för....... hur skall jag disponera dagen för att det skall hålla - kan jag påverka schemat så det passa min "klena kropp" .... vi får se.


En sak som jag vet sedan tidigare, och som jag fått bekräftat - inaktivitet föder inaktivitet.
Igår hade jag inga lektioner, vad gjorde jag ? Ingenting! (förutom att jag ju faktiskt städade men..) Mailade, läste bloggar, lade pussel, sydde lite på täcket, tog en promenad, var på banken, köpte anteckningsmaterial, var på apoteket, var på affären och handlade middagsmat som jag sedan lagade till .... ojjsan hoppsan - det var mycket jag gjorde - men allt är ju sådant som inte "räknas" liksom. I gårkväll kändes det som jag slarvat bort en dag, men jag vilade gott - jag är pigg idag! På hugget - ser fram emot mina enda  två lektioner idag som infaller först 11.35 !

Innan dess ska jag hinna äta lunch (kanske) med def. måste jag ligga en stund! Som min sjukgymnast lärde mig för länge sedan - att ligga ner en stund (om så bara 5 minuter)  gör susen för onda ryggar....

Å så vill jag kvilta lite på täcket... det är såå kul ... å blir såå fint!





Kommentarer
Postat av: Anki

Men har du inte skoluppgifter du ska läsa på egen hand?

Postat av: Gunnel

Visst är det konstigt att när vi inget gör så är det massor som blir gjort....

2007-01-19 @ 22:17:39
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag tycker det låter som om du gjorde ett fullgott dagsverke din "lediga" dag. Väldigt mycket faktiskt! Att plugga tar lite tid med att komma in i rutinerna, men det kommer!

2007-01-19 @ 22:53:24
URL: http://www.evas.blogg.se
Postat av: atiR

Skillnad på kvantitet och kvalitet???? Så mycket har jag inte fått gjort på ett ½år.

2007-01-20 @ 02:17:02
URL: http://www.atir.blogg.se
Postat av: Inga M

Det blir nog en vana att lägga in pluggtid och fördela den på ett vettigt sätt, inte göra för mycket åt gången utan fördela det i lagom portioner.

Lapptäcken låter roligt. Ta kort och lägg ut på bloggen så får vi se!

2007-01-20 @ 11:18:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Paula

Tidiga mornar är min största fasa! Har varit så i många herrans år...Senaste 10 åren har jag haft problem med magen som gjort att jag behöver ca 2 timmar i lugn o ro, gå på toaletten 3-4 gånger innan jag kan gå hemifrån eller påbörja någon aktivitet.
Nu när jag har sjukbidrag går det ju bra, annat var det när jag drev matservering o skulle upp o förbereda luncher.
Ha det gott!

2007-01-21 @ 18:07:47
URL: http://paulaz.se
Postat av: Lena svarar Anki

Jo det ska nog bli uppgifter, men de är väldigt tröga i starten ....Jag läser hemma (för säkerhets skull, man är ju inte så van om jag säger....!)

2007-01-22 @ 08:53:47
Postat av: Lena svarar Gunnel

Visst är det konstigt, kan det vara typiskt kvinnligt - att göra em massa "som inte räknas" ?

2007-01-22 @ 08:54:50
Postat av: Lena svarar Eva

Nog behövs det en inkörningsperiod allt. Dels så ska kroppen klara de nya rutinerna. Sen så ska ju huvet lära sig att fatta - minnas - man ska lära sig att hitta igen det man läst ??? DET blir nog det svåraste. Jag tränar å tränar...

2007-01-22 @ 08:57:32
Postat av: Lena svarar Atir

Det har du säkert - jag hade inte heller gjort nått, men så började jag tänka å då var det ju massor.... lite klen kvalitet - men ändå! I alla fall nån form av aktivitet...

2007-01-22 @ 08:59:50
Postat av: Lena svarar Inga M

Planering är väl ordet kan jag tro. Det tar antagligen en god stund för en som varit ifrån skolan i ca 35 år.... !

2007-01-22 @ 09:04:13
Postat av: Lena svarar Paula

Måste vara svårt när magen säger ifrån på det viset. Är din mage bättre - eller ? Har inte själv haft det så, men sonen hade liknande problem i "pollentider" - tog sig inte mellan toaletterna. Vågade med andra ord inte gå ut periodvis, fruktansvärt är/var det.
Mitt problem är ju det motsatta - det är på förmidagarna som arbete skall utföras. Sen inträder "viloperioden" - men om jag smyger på kroppen nya rutiner och tar det försiktigt så ska det kunna gå.....

2007-01-22 @ 09:09:55

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback