Vad PENGAR gör...


Nu är jag på krigsstigen igen.

Nu har jag retat upp mig på vad pengar gör med människors  sätt att betrakta sina medmänniskor.

Eftersom jag inga pengar har så har jag egentligen inte tänkt så mycket på saken, förutom kanske... Jo jag har tänkt... det var så uppenbart vad banktjänstemännen tänkte - det stod skrivet över hela deras uppenbarelse när vi var och köpte vårt hus. Dvs sambon köpte hus, och inte jag. Blicken, jag fick sade ALLT. Stackar man - ungefär, lik i lasten??

Första gången jag var till banken i dödsboärende uppdagades det att det fanns en del medel - en del. Samtidigt så kunde man utläsa av registerutdraget att jag var enda barn. Snabbt och enkelt räknade de ut att jag var den som skulle ärva tillgångarna! Men si där tänkte de fort men fel! Och jag upplyste dem inte om motsatsen.

Alltnog.
Igår var jag på banken igen. En annan person hjälpte mig, läste samma registerutdrag, tittade på samma siffror på skärmen. Drog samma slutsats...
Å så har människan mage att bjuda ut bankens tjänster till mig, "naturligtvis ska Du flytta över mina bankärenden till vårt bankkontor" och berättar om allt de ska hjälpa mig med. Hon riktigt gottade sig i kommande penningplacering.

Njae, jag drog på det. Jag har ju min bank "hemma" jag, försvarade jag mig. (hemma = på ett lokalt Jämtlands kontor)
Men - det skulle bli såå braa på deras bank!
Jaja, svarade jag, det blir nog bra med det. Tackade så mycket och gick.

Samma bankpersonal, fast HON minns inte mig och den nedlåtande blicken hon gav mig då när "vi"  underteckande köpekontraktet, men jag minns HENNE, mycket väl!

Såsom en betydande kund, dvs en kund med bankmedel, då kan hon svansa och svassa....
I mina ögon är jag samma person nu som då. Jag tycker bara att de gör sig löjliga men det spelar tydligen stor roll hur bankkontot ser ut! Jag inser det nu. 
Sen att hon smörade i onödan, det kan jag bara räcka lång näsa åt. Vi står där med skägget i brevlådan både hon och jag.
Hon vet inte att käre fadern hade ett testamente i rockärmen, men det gör jag.....


Kommentarer
Postat av: Åsa

Det är helt otroligt, hur de kan bete sig.
Men, det är ju så att "money talks"..
Jag tycker ju att det är konstigt, att så fort man har lite pengar, ja då minsann, då duger man.!
Hoppas, att du har det bra annars./Ha dé!

Postat av: Sylvia

Skulle inte klara av att ha ett sådant jobb. Där man skall "klassa" människor efter hur mycket pengar de ev kan stoppa in i min bank. Pengar som de dessutom ofta förvaltar på ett mycket dåligt sätt. Men du har ju insikten - ser igenom spelet och vet att du är den du är. Med eller utan pengar är du värd all respekt för att du är just den du är.

2007-12-06 @ 19:21:46
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Gunnel

Verkar helt sjukt och det ska vara i dagens samhälle.

2007-12-06 @ 20:46:24
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Kersti

Det kallar jag oprofessionellt. Säger mer om henne än om dig.

2007-12-06 @ 21:56:09
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Amiechan

Det verkar verkligen vara standardsättet att möta sina kunder. Om de var lite artigare och "låtsades" hade de kunnat rädda sig fler kunder. Men det inser de inte... Också jag har mött det och strukit flera banker från min lista.

Jag har mött denna nerklassning inom hemvården många gånger. Så länge jag bara var en lågt stående (grrr) vårdare behandlades jag på ett sätt. När det sedan uppdagades att jag var universitetsstudent och drygade ut studiemedlet på detta vis behandlades jag på ett helt annat sätt av våra äldre. Behöver jag säga att jag jobbade i en universitetsstad bland många gamla "fina" professorer?

2007-12-09 @ 21:40:19

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback