Tankeövning


Igår hade vi vår första lektion i Samhällskunskapen B. Femton pigga energiska elever hade mött upp. Läraren var bekant för mig och tre andra elever, vi läste Sh A förra terminen tillsammans. Så det var elva nya bekantskaper.

För att "tvingas" prata med varandra så hade lärare U en övning till oss. Han kör lite i samma spår, så vi fyra sen förra kursen hade gjort den, men den blir inte mindre spännande för det.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt det exakta scenariot men ungefär så här gick den:

Eva älskar Gunnar. Men Gunnar befinner sig på andra sidan floden, tillsammans med  Sven . På Evas sida befinner sig förutom Eva då, Bengt och Kalle. (Det känns som om jag missat nån!)
Alltnog, Eva vill komma över floden till Gunnar. Eva frågar om någon vill hjälpa henne. Bengt erbjuder sig att skjutsa henne i sin båt, om han får ligga med henne först. Kalle är inte alls intresserad av att hjälpa henne, han vill inte bli inblandad.
Eva antar Bengts erbjudande, ligger med honom och blir skjutsad över och kommer till sin älskade Gunnar. Där berättar hon vad priset för att komma över varit. Då förskjuter Gunnar Eva. Vilket gör Sven flyg förbannad, å Evas vägnar, och spöar upp Gunnar!

Frågeställningen är: Vem är mest moralisk?


Diskussionerna i grupperna som sedan följer blir väldigt spännande. Fem personer, som inte känner varandra ska försöka hitta fram till ett gemensamt svar.  Eftersom jag hade gjort den förut så visste jag att det inte finns något "facit". Utan svaren färgas utifrån ålder och livserfarenhet, ev också av kön.  Men det hindrade ju mig inte att livligt kasta mig in i diskussionen, vända upp-och-ner på en del tänk.

Mycket spännande.... när man levt ett tag på denna jorden så finns det nästan ingenting som är antingen svart eller vitt.....  De som står i början av sitt liv, är ofta inte så benägna att kompromissa, förhandla, köpslå. Väga fördelar mot nackdelar.

Samtidigt känner jag så väl igen sättet att tänka. Minns det faktiskt fast det är länge sedan. Ungdomens "rätt" att veta svaret på allt.
När jag var tjugo år - hade jag också lösningen på det mesta. Mycket  bestämda åsikter om rätt och fel, så skulle jag aldrig någonsin göra.... osv osv.

Idag kan jag konstatera att jag gjort många av de dumheter  jag aldrig skulle göra,
och det spelar inte så stor roll egentligen.


Fördragsam, är det det man blir - fördragsam?



Kommentarer
Postat av: Kersti

Den har jag också gjort. Det är verkligen spännande och så sant som du skriver ju äldre man blir desto mindre säker är man. Kersti

Postat av: Lena svarar Kersti

Man blir säker på att man har pondus att göra egna val, jag tror det är det som är nyckeln!

2007-08-24 @ 09:48:00
Postat av: Sylvia

Fördragsamhet - kanske det. Skulle hellre kalla det mognad och livserfarenhet.

2007-08-24 @ 20:14:38
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Gunnel

Jag var nog lite av en moraltänkare innan jag själv fick familj. Så här är en till som har fått en annan syn på saker och ting...men så är jag ju ingen ungdom heller:O)
Rätt kul att bara lyssa på diskussioner också

2007-08-24 @ 20:48:28
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Inga M

visst blir det så med ökad ålder och visdom att man får syn på mer och mer som man egentligen inte alls begriper. Är avundsjuk på Dig som kommer att studera. Det är bara vansinnigt roligt!

2007-08-25 @ 09:20:28
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lena svarar Sylvia

Livserfarenhet och mognad låter om inte annat mycket mycket bättre än fördragsamhet och uppgivenhet!
:)

2007-08-27 @ 07:40:55
Postat av: Lena svarar Gunnel

Jag var nog som du, väldigt moralisk och hade mycket bestämda åsikter, men livet gör att man slipas av i kanterna och blir ganska rund i sitt tänkande. Det ska mycket till numera innan man rubbas nämnvärt!

2007-08-27 @ 07:43:50
Postat av: Lena svarar Inga M

Exakt. Det ÄR bara så vansinnigt roligt!
Fast det "bara" leder till personlig utveckling..... tänk så utvecklad jag ska bli!

2007-08-27 @ 07:45:59

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback