"Svamp - gäst"


I helgen ska älskade sambon och jag vara svampgäster. 
(att jämföra med jakt-gäst, kanske?)

Det är inte enkelt att hitta någon som vill ha svampgäster på sina marker, som tar sig ann en stackars bortkommen svampplockare som hamnat i fel svampzon.

Om allt går vägen så ska vi i alla fall tillbringa lördagen tillsammans med en dam som jag raggat upp på Svampguiden. 
http://www.svampguiden.com/prognosen.asp

En svampsajt som jag ofta besöker, mest för att läsa om vart och vad man hittar i Norrbotten.
När vi kom hit upp så hittade vi nästan inget av det vi normalt brukade hitta i skogarna, här är det ju tallhedar så långt ögat når. Vi som Jämtar är vana vid stora vidsträckta granskogar och fjällmarker.

Idag läggs allt eventuellt skolarbete på hyllan, nu ska här förberedas svampmuffins till svampturen i morgon, campingmat i form av pajer och grillmat, ihopsamlandet av varma kläder, vilket påminner mig att jag måste ut och sätta på värmen i husvagnen lite i förväg. Med detta på näthinnan så gäller det att vara väl förberedd http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=68785&arkiv=False&city=8 , svampkorgar, svampknivar... 
Ladda kattfraktarburen i bilen, katten ska ju också på svampsafari, kattmaten - för är det kallt så är hon kanske inte självförsörjande av föda!
Ojj, fiskespön ska ju med, vi ska ju bo vid Piteälven, vi ska ju till  Sikfors.

Det får bli en lista märker jag....



Kommentarer
Postat av: Eva

Åh nej, snö i augusti!! Hoppas ni får en fin tur, en snöfri sådan!

Postat av: Anonym

hörde på radion att folk - utan pardon - käkar svampar av alla de slag -utan grundläggande kunskaper, som det förefaller i nån primitiv form av dödslängtan,
jag föredrar nån enkel försiktighetsprincip och låter hustrun äta först!
ont i naglarna har jag aldrigt haft, däremot kan man ha fantomsmärtor - sägs det, när kroppdel amputerats - just på de ställe där det borde vara en kroppsdel, en sån smärta har jag inte heller haft!

2007-08-31 @ 19:37:46
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Gunnel

Ska du hälsa på hos Solskuggan...då måste du hälsa så hjärtligt. Ge henne en STOR kram ifrån mig!!

2007-08-31 @ 21:21:33
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Åhh, vad spännade! Hoppas du ger en rapport om allt du lärde dig om svampar i vår zon! Jag är också sådär "bortkommen" och i totalt fel zon, när jag letar här i skogarna.. Tack också för länken till Svampguiden.. Kom nu plötsligt ihåg den fina sidan! Där läste jag ju mycket "svampnyttigt" förr..
Ha nu en fin lördag! Ser ut att bli soligt, men frostigt och kallt var det i morse, minsann..
/Kirsti

2007-09-01 @ 09:40:49
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se
Postat av: Kersti

Vad det låter härligt. Hoppas ni får många svampar i era korgar. Här är så torrt så man ser inte en svamp i skogen. Men kanske letar jag på fel ställe.

2007-09-01 @ 17:23:09
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: SolSkuggan

Jaaa ni kom ju:) Alltid lika kul att ses fast det är kort. Men nån gång hoppas jag verkligen att vi ska få tiden att snacka lite mer om dittan och dattan.
Hur gick det med fisket blev det nåt..? Svamkorgen var ju allt tung hörde jag ju:)
Kram på dig.

2007-09-02 @ 19:20:46
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Lena svarar Eva

Det blev kanon! Å ingen snö, bara frost.... rasslade i löven på morgonen...

2007-09-04 @ 07:11:31
Postat av: Lena svarar latmasksamtal

"Folks" svampkunnande och framför allt svampätande drar verkligen ner förtroendet för oss som har en del kunnande och är kritiska till det vi plockar. Och framför allt tar det på allvar. Fast å andra sidan så går ju all svamp att äta, en del dock bara en gång!
Så att skicka frun framför verkar vara en tillförlitlig strategi - men vänta längre än en timme innan du själv går efter..... En del är av den lömska typen!

2007-09-04 @ 07:18:15
Postat av: Lena svarar Gunnel

Hann ju inte se ditt mail, får krama nästa gång....

2007-09-04 @ 07:19:08
Postat av: Lena svarar Kirsti

Man "är" på en del sidor jättemycket, en period, sen glömmer man helt bort dem. Jag brukar kolla på svampguiden frampå sommaren för att se när det är dags att slipa svampkniven.... ;)
Ingen riktig frost här hos oss än, vi ligger tydligen gynnsamt till för det. Jo, frost enl. termometern hade det varit, men inga frostskador! Än är det hopp...

2007-09-04 @ 07:22:47
Postat av: Lena svarar Kersti

Här har det regnat så här är det mycket svamp i skogarna, det börjar bara vara så sent. Med frost. OM man bott på en annan breddgrad hade man hurrat högt för då hade trattkantarellerna kommit nu....

2007-09-04 @ 07:24:51
Postat av: Lena svarar Solskuggan

Vi SKA prata om dittan och duttan. Nästa gång. För det blir med all sannorlikhet en nästa.... trots att hösten knackar på.

2007-09-04 @ 07:26:32

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback