Pust - hemma

Så var vi då hemma igen

och åter igen kommer jag till tanken - VAD är HEMMA ...

När vi åkte hem i fredags så var vi full av iver  - jag/vi skulle åka hem, träffa barn, barnbarn, fader, exet, ev gamla bekanta -  se gamla staden .... insupa atmosfären av "hemlandet"  -"lanne vårt" ...

Resan gick jättebra, kissen var lugn och fin, inga renar framför kylaren, inga älgar heller för den delen. Inga andra missöden....

Så är vi då där, vi sover och bor hos exet, invaderar hans hus, skrämmer hans katt ....

Träffar dotter och måg, träffar bonusson och hans tjej, vi plockar trattkantareller med dottern - som för övrigt blir förkyld just som mamman kommer - illa .... vi äter god mat tillsammans ex , dotter och måg, vi har en mysig lördag med andra ord.    - dag 1 är slut (lördag)


Söndagen startar lite rivstartsartat - iväg på "hemmet" till fadern, som inte varit iväg och röstat... ?? ... ?? ... som VILL rösta, men inte riktigt minns ... ???? ....
Hur gör man ?,   - får han inte/ges han inte möjlighet, till att rösta så blir inte det bra - inte  bra för han - för han vet  ju att det är val, han läser ju tidningen så det missar han ju inte.
Nu är han inte dement, men vissa luckor har han ju.

Problem - problemet är nog mest mitt - och min moral?

Jag gör det jag anser vara rätt - jag vet ju  vad han röstat på - de senaste 67 åren (eller vad det blir när man är 88 år) så jag tar med honom - och jag hjälper honom med  valsedlarna.
Jodå, vi diskuterar noga och ingående namnen på sedlarna  - men - jag hjälper honom att stoppa i dom i kuvertet för det var för svårt, jag slickar igen, han lämnar dock själv fram dom till valförrättaren .....  
Han har röstat, han har getts möjlighet att göra det han alltid  gjort, det han anser vara bland det viktigaste att göra.

Om han inte minns - idag eller nån annan dag - så kan personalen i alla fall påminna honom och tala om att: - Du var ju iväg och röstade, du åkte ju med dottern på vallokalen, kommer du inte ihåg det ???? Du var dit!

Jaha, när detta äventyr är över och val-lokals-besöks-kaffet är drucket med fadern på hemmet så stormar vi vidare. Mot staden och  bonusdotter och barnbarn nästan en timme försenade....Umgås fort och intensivt med dem innan hon skall vidare på jobbet ?!
Sen en tur på staden innan bonusbarn nr 2 och barnbarn skall besökas och middag hos dem skall avätas ......

Efter några timmars besök så är det snabbt tillbaks till "hem-byn", ex:ets hus och packande av bil - vi ska ju  befria ex:ets garage från det sista ur gamla hemmet, hemmet som inte finns mera.

Så i morse reser vi då HEM !? Efter några mil så säger vi nästan samtidigt - sambon och jag  - att det ska bli så mysigt och härligt att komma HEM ???


Jag är så glad att jag fått göra mitt höstbesök i hemtrakterna men NU är jag hemma  - i mitt lilla bo...


Kommentarer
Postat av: Eva

Oj, vilka intensiva dagar ni haft här i Jämtland! Var ni här på Frösön? Men ni har haft vackra soldagar, helgen har ju varit helt underbar. Så fint att du hjälpte din pappa med valet, även om han är förvirrad såkändes det nog gott för honom. Att ha gjort sin "plikt". Jättefint gjort av dig!

2006-09-19 @ 09:30:18
Postat av: MammaLena

Svarar Eva: Jo vi var på Frösön - jag tittade efter dig :-)
Underbara soliga dagar - Jämtland från sin vackraste sida.
Pappa tillhör ju dom som verkligen ska "göra sin plikt" vid valurnan, då det känns bra. Förmodligen sista gången dessutom .... suck....
/L

2006-09-19 @ 09:35:02
Postat av: svartvitan

Oj där hände mycket på kort tid. Men det måste kännas skönt i dotterhjärtat att ha hjälpt lilla pappa att göra det viktiga valet. Roligt att du känner dig hemma där du har ditt boende nu.

Postat av: Gunnel

Intensiva dagar som säkert känns bra inom dig. Tänk vad jag tycker det låter fint med bonusbarn, bonuspappor, bonusmammor m.m. Plast låter hemskt!
För våra flesta äldre är det nog nästan en livsuppgift att rösta när det är valdag. Tänk så skönt för din pappa att du var där och kunde hjälpa honom.

2006-09-19 @ 22:15:48
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar Svartvitan: Det är ju det som är det värsta när vi är hemma, att alla pockar på besök och tiden är så knapp. Dessutom så har vi ju "två" familjer att tillgodose eftersom sambon har barn och jag har barn - men ändå så vill vi ju träffa bonusbarnen.
Jo jag känner mig nöjd med att han fått göra sin sista röstning - nästa gång blir det nog inget för honom :-(.
Svarar Gunnel: Men visst är det bonus! å jag säger som dig - plast - nää, plast i mina öron är inget fint. Å så har vi ju bonus åt många håll...min sambos, sambons exex barn, så har mitt exet förvärvat bonusbarn som jag åxå vill vara delaktig i !! :-), vi är nog lite knäppa i vår familj.....
/L

2006-09-20 @ 10:45:39

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback