Socialt arbete på arbetet

Idag skall jag idka socialt arbete på arbetstid - det är ju så när man har ett arbete men inga arbetsuppgifter, som jag har det just nu. På det samhällsföretag som jag jobbar försvann mina arbetsuppgifter 1 februari, så nu infinner jag mig på min arbetsplats klockan 7.30 varje morgon, 3½ mil hemifrån dessutom, sen sitter jag där i 4 timmar innan jag tar bilen och reser hem igen.
Allt för att uppbära lön. Snacka om tids- och kapitalförstöring. Sen ska vi inte tala om vad det gör med hjärnan, självkänslan, arbetsmoralen .........

I dag har jag fått i uppdrag av min chef att tillsammans med en annan "uppgiftslös" åka hem till en kollega som flyttade i helgen.  Eftersom hon dels har svårt för att röra sig och som om inte det räcker så har hon dumpats av sin man efter 20 år, så var hon handlingsförlamad innan så inte vart de då nå bättre nu -  så nu skall vi dit och hjälpa henne få lite glimt av ordning i kaoset!    Arma människa...  så om jag har svårt att röra mig så är det bara förnamnet mot detta -  men jag har en stor stark karl med mig så det ska nog lösa sig. Jag tar de enklare sysslorna - som arbetsledning mm   :-))

Eftersom jag flyttat 5 ggr de sista 5 åren så har jag viss vana att se det nödvändigaste i ett hem - sängen - matplatsen - TVn - datorn -  
Å så vill jag gärna ha gardiner upp, för då kan jag inbilla mig att det är fixat och fint.

+ mitt eget lilla tips till alla trötta  -  fixa fint åt ett håll där kan du sedan sitta och gona dig åt så fint du har ! Å ha röran bakom ryggen -  det man inte ser har man inget ont av heter det ju...

Mot uppdraget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback