Ute och rest idag ...


Idag har jag varit till England - igen. Efter det så åkte jag en sväng till Thailand, men egentligen så var det bara en lite längre mellanlandning. Det egentliga resmålet var Nya Zeeland, så där har jag varit idag - igen. På väg hem så gjorde jag en mellanlandning i Australien, på en sissådär 2½ - 3 veckor. Där tog resan slut - i Melbourne, så om jag ska tolka det hela rätt så måste jag vara kvar där ??? Eller?

Jag har lekt med nya leksaken. Kopieringsbar kombinerad DVD och Video. Vi slog äntligen till, vi har länge sökt en maskin som kan rädda våra gamla videoband. Så nu står den där, vi har läst bruksanvisningen en gång, två gånger, många gånger. Tänk bara så många funktioner det finns i en sådan liten låda, mycke knappar på fjärrkontrollen.

Så idag har jag kopierat och upplevt mitt livs semesterresa, fem veckor borta från vinterkylan - från slutet av februari till början av april 1996. Vi reste, min dåvarande man och jag "så långt bort från Sverige man kan komma" lagom till hans 50-årsdag. Eftersom han i sitt "tidigare liv" bott och arbetat i Canberra var valet av resmål inte så svårt, men Nya Zeeland ligger lite längre från Sverige så det fick bli Aukland på den stora dagen.

Kvaliteten på filmen var urusel, kopierad flera gånger (eftersom jag fick med mig en extra kopia), men känslan fanns där ändå. Underbar nostalgitripp.
Konstaterade två saker:  1.  Jag vill resa tillbaka till Nya Zeland.  Jag vill uppleva det en gång till, men nu med älskade sambon som ressällskap. 2. Tänk att ha en digital filmkamera, idag har jag inget att filma med alls.... Tre saker konstaterade jag förresten, jag borde göra något åt min vikt så jag inte hamnar på toppvikten 1996.


I går var jag på Konfirmation! Sonens konfirmation. Året var 1994. Kameran var dålig, den föll senare i backen med ett brak från ett stativ två veckor före "den stora resan", som tur var kan man kanske säga för den nya var ju toppmodern - då. Så sonens konfirmationsfilm är dåligare än dåligast - men den är. Det blir aldrig några nya.

... endera dagen ska jag fortsätta kopierandet, sonen och hans lekkompis spelade in en film när de var 11 respektive 12 år som kommit fram ur gömmorna. Jag minns, när filmen hittades kom jag ihåg det, de höll på i veckor och skrev manus och filmade och filmade. Samtidigt så förundrade jag mig (nu) över att vi lånade ut kameran? Till dessa vildbasar? Kan det ha varit den två år äldre systern/fotografen som borgade för ordentligheten? Förmodligen.

Jag ska börja spara pengar nu, för en jordenruntbiljett, eller faktiskt till TVÅ .....




Kommentarer
Postat av: Sylvia

Det låter som en riktigt härlig sysselsättning. Minnas och bli lite nostalgisk. Mysigt!

Postat av: Åsa

Till Australien och Nya Zeeland vill jag också resa.
Min käre make, han har varit på båda ställena och jobbat och han vill tillbaka.
Får väl göra som du och börja spara....
Ha dé!

2008-01-05 @ 17:14:20
URL: http://tantraffas.blogg.se
Postat av: Gunnel

Vilken trevlig sysselsättning...att väcka gamla minnen till liv.
Vi har inga videofilmer, jo två som vi inte filmat själva, men däremot en massa diabilder som jag så gärna skulle vilja kunna bränna av på DVD. Men jag vet inte hur man gör.

2008-01-05 @ 17:59:09
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Anki

Vilken resa du har gjort, i både tid och rum!

2008-01-05 @ 19:30:09
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anonym

bankfröken förefaller vara ett riktigt fjås, tjusig amaryllis, våra gamla filmer, super 8 mm, är på kopiering sedan ett år tillbaka, undrar om dom kommit bort i hanteringen!
här, på sundsvallstundran snöar det,
ajöken

2008-01-06 @ 15:38:13
URL: http://latmasksamtal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback