Att lämna...

Idag är mina tankar hos en för mig helt obekant kvinna. Jag har läst hennes blogg under många månader, läst, ibland gråtit, ibland lett lite igenkännande, nickat i samförstånd. En blogg som berör. En blogg som jag förstår fyller samma funktion som min blogg gjorde när jag startade den. Säkerhetsventils-blogg.Har haft väldigt svårt att lämna kommentarer hos henne - VAD skriver man till en okänd kvinna/mamma/fru som är i hennes situation, när man inte känner varandra irl. Allt man skriver verkar bara platt och intetsägande. Den jag talar om är en kvinna i min ålder, Elisabeth, hon står där stark, mitt i det kaos som inträder i en trygg familj med man barn barnbarn - det kaos som inträder när maken drabbas av Alzheimers. Denna vardagshjälte vårdar (fyy vad det låter illa med vårda) ... Denna kvinna vårdar sin mer och mer förvirrade make i hemmet, hon står stark i det fruktansvärda att mista sin livskamrat trots att han fysiskt är där. Hon ska samtidigt vara ett stöd för sin tonåriga dotter som ser sin pappa försvinna mer och mer. Hon ska trösta svärföräldrar.... hon ska räcka till för alla. Hon räcker till för alla!

Idag har hon nått  vägs ände, idag ska hon för första gången "lämna bort" sin man! Visserligen, kanske, förhoppningsvis, efter nya mediciner kan kan komma hem igen. I alla fall periodvis. Men idag är första steget bort.....

Idag tänker jag bara på Dig Elisabeth, min okända vardagshjältinna!



Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, visst har hon det svårt Elisabeth, det är verkligen en "anhörigsjukdom" alzheimers.
Läser också hennes blogg och som du, så ler jag ibland och gråter ibland.
Hon har gjort och gör ett fantastiskt jobb, man kan riktigt känna hennes kärlek till S-E.
Ha dé!

Postat av: Gunnel

Den kvinnan är otrolig.

2008-01-21 @ 21:11:59
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Elisabeth

Aldrig har jag fått några rader som har gjort mig så... ödmjukt glad och förlägen!
Jag vet inte ens vad jag ska skriva nu... när jag läste ditt inlägg, som jag för övrigt varit in och läst några gånger idag, bara för att jag faktist försökte förstå att någon enda människa kunde skriva något sådant vackert till mig, blev jag först alldeles stum... och så den där känslan... "äsch, så här skulle vi väl göra allihopa om vi ställdes inför en sådant här elände - det är väl inget märkvärdigt"! Så känner jag fortfarande... jag tycker inte att jag är någe speciellt hjältemodig - men samtidigt så går ditt ord "vardagshjältinna" så rakt in i hjärtat, och där kommer det att värma länge, länge...

Sen tänker jag också... lite hjältemodig är vi väl också allihopa,,, ibland ofta, ibland lite nu och då, ibland alltid, ibland i stort och ibland i smått... vi är väl alla på något sätt hjältar i livet!
Och de verkligt stora stora hjältarna i allt det här... det är väl du, och alla andra livlinor som med sina ord av omtanke och värme, stödjer och bär en annan människa genom hennes svåraste tid!
Är inte det hjältemod i vardagen... då vet inte jag!

Så med all ödmjukhet jag har, skickar jag en varm kram och ett stort tack från hjärtat!

Tack, min vän!

(Ps. Jag läste lite om din pappa... du beskrev honom, och hans tid i livet, så så vackert... jag satt här och tårarna bara rann!
När du berättade om hur de spelat "Fiolen min".. och er egen speciella melodi, då var jag tvungen att sluta! För du förmedlade så mycket kärlek i de raderna, att det gjorde ont att läsa...! Du skriver så bra!)

2008-01-21 @ 21:31:21
URL: http://himlastigen.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Jo Lenavän jag har också varit och läsa hos denna fantastiska människa och precis som du känner jag det så svårt att veta vad jag skriva orden blir så banala och torftiga..
Men så har jag kännt även här hos dig min vän. Jag har läst allt vad du skrivit om din son från födsel och framåt och det finns inga ord som rätt kan visa mitt enorma deltagande.
Kram på dig du goa rara underbara:)

2008-01-21 @ 21:42:44
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Elisabeth

.... å vem är jag att tycka att jag har det besvärligt??????
Man ska aldrig jämföra eländen på något enda sätt... men en sak vet jag: jag ska gå igenom tusen miljoner Sven-Erikar med alzheimer och frontallobsskador, och jag ska le och skratta varje dag... bara jag får ha mina barn!!
Ingenting i världen kan jämföras med en sådan förlust!! Ingenting!

Läste bara litegrann nu,, jag vågar inte läsa så mycket mer då jag behöver all styrka för imorgon! Men jag ska läsa... jag vill gärna läsa! Kan bara ge dig all all all min beundran för din styrka... är det NÅGON som är en hjältinna - så är det DU!! Så är det!!

Förlåt att jag inte såg... och tack än en gång, för ord som bär långt nu...!

Varm och stor kram till dig..

2008-01-21 @ 23:33:35
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback