Svampsafari

Här kommer rapport från helgens svampsafari.

Svampen som jag skulle få lära mig är den exklusiva
Golitamusseronen  som jag sett men inte varit helt säker på tidigare.
NU är jag säker tack vare våra nyfunna svampvänner från Pitetrakten.

                          
närbild av del av fångsten         lördagens samlade svampar



nyvunna svampvänner i fikatagen - blåbärskaka och svampmuffins!

Allmänt om helgens campinghelg kan jag berätta att vädret varit både si och så. Fredag när vi kom trodde vi aldrig det skulle bli någon middag. Middagen skulle nämligen tillredas på murikkan över öppen eld. Till slut blev det uppehåll så pass länge att det gick göra upp eld, steka maten och rusa in innan nästa skur kom.

Lördagen bjud på strålande väder hela dagen, dock kallt på natten med frost och is på bilrutorna.
Ojj så kallt det var för fröken katt att göra morgontoalett... kallt om de fina frökentassarna!

Det blev en strålande dag på tallhedarna runt Piteå med hög klar höstluft!

Åter till Sikfors, trött efter dagens fångst. Några kast i älven, men fiskarna hade  nog andra intressen för på våra spön fastnade de dock inte. Vi såg två hoppande laxar, på väg mot sina lekvatten? Som tur var så hade vi annan mat med, och lördagens murikkastekning gick som en dans, och eldandet kunde fortgå långt in på kvällen. Jag kände mig som en sann Norrbottning där jag satt och eldade vid stranden!

     
Sikfors camping på andra sidan vattnet!

Exakt, vi bodde inte på Solskuggans camping. Vi hälsade på, vi hälsade på och köpte fiskekort. Jag tror och hoppas att vår kära Solskugga har förståelse för oss. Att campa på camping med katt är inte helt enkelt! En katt som helst vill smyga i buskarna....
Tack snälla Solskuggan att ni släppte in oss på fredagseftermiddagen och lät oss köpa fiskekort, trots att ni stängt för dagen!
Nästa gång vi kommer måste vi ta oss tid att prata och prata och prata...


Söndag - hemresa - regn igen. Men först hade vi en underbar lång sovmorgon.

Med andra ord så hade vi otroligt tur med
vädret!

   

Söndagskvällens begivenhet, rensa och repa. I natt har torken och ugnen gått varma, bildligt talat.
Vi hade sex kilo goliatmusseron att ta hand om. Återkommer med vikten i torkat tillstånd, är som ni förstår inte helt klart än. "Trasslet" är golitatfötter som är repade och torkade. Suupergott att knapersteka och äta som snacks.....

Kommentarer
Postat av: Åsa

Vad trevligt ni verkar ha haft det i helgen och ni hittade ju mycket svamp.

2007-09-03 @ 10:18:44
Postat av: Gunnel

Jag håller mig till de gula kantarellerna...de är de ända jag är säker på. Men jag gillar att äta andra svampar. Verkar som ni har haft en skön svampresa...trots regenet i början

Postat av: SolSkuggan

Kul att se svampfångsten. Förresten kan man säga så svampfångst.. Fast jag tycker det låter bra;)
Så synd att fiskarna inte villa nappa hoppas på bättre tur nästa gång. Fast ni åt ju så smaskigt ändå.. Mmmm svampmuffins det låter otroligt gott!
Ha det!

2007-09-03 @ 21:54:34
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Lena svarar Åsa

Vi hade en underbar tur, både vad gällde campandet OCH svampfyndet!

2007-09-04 @ 07:04:10
Postat av: Lena svarar Gunnel

Skulle vi hålla oss till dem, se gula, skulle vi bli magra :-/ finns nästan inga, inte ens trattkantareller.

2007-09-04 @ 07:05:45
Postat av: Lena svarar Solskuggan

Fångst är precis vad det är... känns det som! Man blir som en hamster när man ser tillgångarna i skogen. Lika var det när vi såg laxarna - ruusade ner till stranden, somom dom skulle vara kvar :)
Jo vi hadde ju mat, i överflöd,
men fisk är gott de mé...egenfångad är ju bäst!

2007-09-04 @ 07:10:04
Postat av: Dubbelörnen

Din länk fungerar inte inne hos mig... men hittar hit ändå ;)
Betydlgit högre upp än Jämtland, och jag känner även väl till Boden... Kommer urspr fr Tornedalen..
Kramar

2007-09-04 @ 08:01:31

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback