Givande dagar

Helgen har bjudit på två mycket givande dagar

Solen har lyst över oss, bara det är livgivande.

Vi har satt in glasen i växthuset, med andra ord är det färdigt för användning.
Nu trodde jag inte att det skulle bli något denna höst, men mina stackars tomatplantor fulla med gröngröna kartiga små frukter har fått flytta in!


         

         Tack snälla sambo för allt arbete, inte lätt med mig som arbetsledare - ståendes "höfter fäst" eller allmänt pekandes!
Han har grävt, och grävt, satt ram som grund, lagt plattor både innuti och runt om. Och nu till sist burit glas och monterat det "lilla Lena" inte nådde upp för att göra själv.    



         
         Eftersom Älskade sambon är en "arbetsam man" så kan han ju inte sitta stilla utan nya projekt - här är hans nya eller om man ska säga hans parallella med växthusbygget, det är härifrån han tagit plattor och sand. Under dessa plattor, på den uteplats som fanns när vi flyttade hit, där bor myrorna. Och då snackar vi BOR. Nu har vi tröttnat, det går inte ens stå och vattna i rabatten för alla myror. Så nu får det vara nog  med denna myrfarm -  nu kör sambon bort överskottsjorden - sen ska där bli en helt vanlig  simpel gräsmatta! Många lass blir det, ca 15 släpvagnslass......... jord måste expandera när man börjar flytta på den??



       
        En tur till svampskogen blev det ju naturligtvis, eller två turer faktiskt - både lördag och söndag. Detta är   söndagens fångst! Gissa vem som fångat i den gröna korgen? Lite udda svampfångt men jag kunde inte låta bli.  Jodå, jag hade några bamse Karl-Johan och en goliatmusseron, också, bland kottar, kvistar, mossa. Blev lite nedslagen när sambon hittade kantareller, den fångsten är inte lätt att straffa så jag ägnade mig åt mossfångst i stället .......


       
        Moss-resultatet.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Låter som en härlig helg. Här har regnet bara vräkt ner både lördag och söndag.

Postat av: Gunnel

Vissa får då mycket gjort på helgerna :O)
Jag gillar den där sista bilden...ser ut som en tavla

2007-09-10 @ 19:54:27
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jag blir lite avundsjuk på er som hittar svamp. men efter helgens regnande kanske de vågar sig upp även här, svampen alltså.

2007-09-10 @ 23:02:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lena svarar Sylvia

Vi hade en otrolig tur med vädret, man får vara glad och tacksam för de dagar som återstår av värme och uppehåll. Och fick mycket gjort dessutom!

2007-09-11 @ 07:05:37
Postat av: Lena svarar Gunnel

Mycket gjort? Men - alla gör vi ju något, fast ibland är det sådant som diska-städa-plockaihop sådant som inte märks nästa vecka. Det är därför jag skyndar mig att ta kort så jag har dokumenterat när jag verkligen gjort nått!
Sista bilden ska föreställa en bordsuppsättning - klen fotograf!

2007-09-11 @ 07:09:03
Postat av: Lena svarar Kersti

Vi har verkligen haft en god svampsäsong här upp, till skillnad från ifjol när det inte kom en enda. Kan inte påstå att det regnat så speciellt heller - men minnet är ju kort förståss.
"söderut" har ni väl svamp långt in på hösten så det finns säkert hopp, här sjunger det på sistsista versen.....

2007-09-11 @ 07:12:01

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback