VARFÖR klampa i minnesord...


Ska tidningar peta i minesord?

Idag är minnesordet som jag skrivit infört i "hem"-tidningarna.
Vi har två lokala tidningar. Den ena tidningens familjeredaktör, som jag haft god mailkontakt med angående foto mm. tog mitt minnesord som jag skrivit det. MEN så förmedlade hon det till den andra lokaltidningen, och, då skulle det petas. Spelar ingen roll egentligen, men när man själv suttit och vägt ord, bytt ut ord mot andra som har annan tyngd, filat och slipat. Så kommer "duktighetskommiteén" och klampar in, JA jag vet - men egentligen så är det inte "dottern Lena" som skrivit nu - inte min "röst"  längre.....  Dessutom har de fått till upprepningar.

Men, inget att gräma sig över, det är ju bara jag som vet hur det var från början.
Fast lite irri är jag allt...



Kommentarer
Postat av: Sylvia

Jag skulle nog ha blivit MYCKET irriterad. Som du säger - du är dottern, orden kommer från ditt hjärta och så är någon så arrogant att man tror att man göra det "bättre". Bättre kan det aldrig bli än det som kommer från den anhöriges innersta. Skillnad kanske om du var ovan att skriva och att det fanns en massa felstavningar. Men vi som läser din blogg vet att du har ett fantastiskt språk. Jag tycker du skall ta saken med den som varit och petat i texten - det skulle jag gjort. Om inte annat för att få reda på hur man tänkt. Och att vederbörande får något att tänka på. Skadan är ju redan skedd.

Postat av: Lena svarar Sylvia

Jo, skadan är redan skedd.
Man undrar liksom hur dom tänker - de måste höja sig själv över allt annat när de gör sådär. För det fanns inget sakfel alls, inga upprepningar, stavfel. Skulle bara petas....
OCH, personen har förmodligen aldrig författat ett eget minnesord över en kär släkting.

2007-10-10 @ 11:56:24
Postat av: Åsa

Så otroligt oförskämt gjort!
Det är ju dina ord som är skrivna, ingen annan har väl rätt att ändra och peta i det.
Kan mycket väl förstå att du känner som du gör.

2007-10-10 @ 13:25:39
Postat av: Lena svarar Åsa

Om de skickat tillbaka den och sagt att den var omöjlig, hade jag förstått. Men just bara "peta" retar mig.... verkar vara bara för att visa sin makt.

2007-10-10 @ 14:24:47
Postat av: Madonna

Jag hittade och läste dina fina minnesord över pappan. Jag kanske fick tag i orginalversionen.

2007-10-10 @ 21:10:13
Postat av: Kersti

Du har all rätt att bli heligt förbannad tycker jag. Man låter texten stå och ändrar inte om man inte kollat med dig först. Oförskämt är vad det är. Kram

2007-10-10 @ 23:20:07
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Eva

Dålig stil tycker jag! Jag läste minnesorden i ÖP och tyckte du förmedlade en fin bild av din pappa.

2007-10-11 @ 09:34:41
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Lena!
Jag har inte läst hos dig på ett tag och nu ser jag vad som hänt med din far. Jag är så ledsen för din skull. Det är som du säger, att man kan inte förbereda sig. Hur gammal en förälder än blir så saknar man dem oerhört när de inte finns där. Du har min medkänsla.
Kramar...

2007-10-11 @ 10:10:41
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Lena svarar Madonna

Tack för att du gjorde dig besvär att leta upp den, inte så enkelt att hitta.
Nej det var inte orginalet, men det får duga. Det var sättet jag retar mig på. Ska jag sätta mitt nammn under SKA det vara mina ord.

2007-10-11 @ 10:15:09
Postat av: Lena svarar Kersti

Nu är jag snäll igen, det som retar mig mest är att de petar för petandets skull..... som om "de" vore bättre....

2007-10-11 @ 10:16:58
Postat av: Lena svarar Eva

Det är svårt att skriva minnesord tillägnat en gammal människa, som gjort så mycket - utan att det blir en uppräkning.
Jag satsade på "känslan" i stället...
:)

2007-10-11 @ 10:20:05
Postat av: Lena svarar Nicoline på Fädernegården

Man kan aldrig förbereda sig. Trots att man väntat på stunden som ska komma.
Ändå så kan man känna en frid både för honom och oss, ligga, eller sitta som han gjort sista halvåret, sitta i rullstol, inte kunna gå, inte kunna äta själv. Mest fundera på vem som ska hjälpa till med flytt av hölador och stänga in höet så inte rådjuren äter upp det, vem som hjälper fadern nu (pappas pappa!) med potatisen när de ska upp?? osv osv. Sista veckan liggandes i sängen, batteriet slut helt enkelt. Då kan
man känna frid mitt uppe i allt.

2007-10-11 @ 10:26:34
Postat av: Lena svarar ALLA

TACK ALLA FÖR ERT STÖD OCH VÄNLIGA TANKAR.

2007-10-11 @ 10:27:56
Postat av: Gunnel

Jag skulle ha blivit jäkligt förbaskad om någon gjorde så mot mig. Jag tycker dom ska förstå att minnesord är personliga...ingen annan än den/de som skriver det från början vet hur det ska vara.
Väldigt fult hanterat av den personen som ändrade texten

2007-10-11 @ 20:32:32
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: En liten tant

Oförskämt och okänsligt!
Det är tydligen ingen hejd på hur korkade människor kan vara. Du har all rätt att vara arg.
Fy!

2007-10-11 @ 23:47:26
URL: http://tant.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback