Pinnar, kvistar, mossor och kottar....


Igår var jag i min barndoms skog. Visserligen bara i den lilla skogssnutten som hör till fastighetens "buvall" men ändock.
Alla större fastigheter hade förr en "vall" i en "bua" där man skulle hålla korna på sommaren. Mindre fastigheter hade en gemensam stuga och vall. Vår gård var så pass stor så den hade egen vall, dock ingen bustuga.
När jag var liten, vilket är ett tag sedan, då var det en stor öppen grönyta med några små grå timmerstugor på. Nu måste man ha med sig minnesintrycket från förr + en god inlevelseförmåga för att känna igen sig. Jag hittade i alla fall igen "rågången" till det som varit vårtat en gång! Där var jag och plockade lummer under de stora granarna, grankottar, blåbärsris, fina pinnar med mossa på, andra kvistar med lav på. Enbärsriset och tall-och granriset  fick jag ta på annat håll, men pappa känner nog den goda tanken hoppas jag.
Jag var alltså ute i skogen och hämtade material för kistdekoration till gamla pappans kista. Dekoration för en skogsman, hemmansägare, bonde, naturmänniska.......

Sen grillade vi korv!

Kommentarer
Postat av: Åsa

När min svärmor begravdes så bestod kistdekorationen enbart utav tall, gran och enris.
Sedan satte alla nävarande ner en ros i riset på kistan, på så vis blev det en blomsterdekoration, den finaste jag sett.
Förstår, att det du har i tanken kommer att bli jättefint.

2007-10-07 @ 09:37:13
Postat av: En liten tant

När min far, skogsmannen, begravdes hade vi en kista av furu och kistdekoration av tallkvistar och kottar. Det blev jättefint och så rätt.
Tänker på dig.

Postat av: Annika

Det blir nog väldigt vackert och passande din pappa. Oftast är det enklaste det vackraste, tycker i allafall jag.

2007-10-07 @ 10:58:24
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: Gunnel

Så fint det kommer att bli.

2007-10-07 @ 16:56:22
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Eva

Det är så fint när man gör begravningsförberedelserna utifrån personen som ska begravas. Det blir så personligt och hedrande. Tror det kommer att bli jättefint.

2007-10-07 @ 18:32:06
URL: http://www.bakomberget.blogspot.com
Postat av: SolSkuggan

Så hände det då.. Det du bävat för så länge. Väntat känt oron vetat att det är på dig det mesta beror.
Sen sorgen.. Men den är inte ny för dig.
Så fint att du fick gå på din barndoms marker. Och så helt fantastisk du är som tänkt ut så fint för din älskade pappa. Han kommer att bli stormförtjust..Tror du inte det..?
Lev väl min vän du är mycket speciell Lena som person och medmänniska. Kram på dig:)

2007-10-08 @ 18:03:16
Postat av: Kersti

Det kommer att bli så vackert. Skog och skogsdoft. Vackra minnen.

2007-10-08 @ 21:08:43
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lena svarar ALLA

TACK, för att ni följer mig på min resa i mina sista göranden för pappan.

Jag hoppas och tror att det arrangemang jag planerat ska tilltala pappa, jag VET att materialet jag samlat och lämnat in till floristen blir fantastiskt. Hon har en känsla utöver det vanliga.

Begravningsgudstjänsten blir en stund med sång och musik, lättsam, pappa avskydde begravningar. Alla ogillar vi väl sådana men pappa blev nästan sjuk när han var tvungen. Därför ska det vara en begravning som man gärna dröjer kvar vid, som en lättsam men ändå stämningsfull stund. Kanske även med lite fniss för att lätta upp.. eller barnbarnsbarnsprat och frågor...
Tack igen...

2007-10-10 @ 07:10:57

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback