Älskade sambon tycker ...


..att jag är lätt att tillfredställa!

Ja, nu ska vi inte vara på dé viset - såhär på söndagsmorron!  Vad han menar är att jag inte har så stora krav på glädjeämnen här i livet.

Jag är så glad, nöjd, jag tycker det är underbart - vilket jag talat om för honom flera gånger de senaste dagarna.
Vi har hittat källan till vår dåliga lukt i källaren!!! HURRA. Det är underbart. Vilket jag påperkar lite varje dag. T.ex. när jag öppnar källardörren - så "snusar" jag neröver trappan och känner ingen lukt. När jag öppnar kastrullskåpet i köket utbrister jag i lovord över avsaknaden av lukt.

När vi köpte det här huset för några år sedan, var det det mest skitiga jag skådat. "Tanten", fd. ägaren, hade nog förmodligen städat, med hennes mått mätt och med den syn som hon har - kanske. Vi var tvungen att städa oss in, det som inte gick skura bort målade jag över! Det luktade illa i källaren, det stank, men hela huset stank (cigarettrök blandat med lort!) så man kunde inte skilja ut varifrån lukterna kom. Efter ett tag så konstaterade vi att den värsta lukten ändå kom från källaren, vilket hade till följd att källardörren måste vara hermetiskt tillsluten annars luktade det i hela huset. En sursöt äcklig lukt.
I fjolvinter tog vi ut ett källargolv och hittade en fukthärd som heter duga, klinker lades och friden och fröjden lägrade sig. Det luktade lite, men det fanns säkert kvar i väggar och tak konstaterade vi.... I höst kom lukten tillbaks, svagt svagt, men ändå. Den fanns kvar. När man öppnade källardörren kunde den förnimmas, i kastrullskåpet i köket har det luktat instängt och "illa" - samma lukt men man undrar ju om man fått fel på näsan när man kopplar ihop lukterna.

NU har vi  (läs jag) hittat källan. Vi har en dusch i källaren, med ett avlopp som inte är kopplat till något vattenlås. Förre ägaren var en "fort-men-fel-Kalle", och  han har byggt en dusch med avlopp direkt ner i dagvattnet!!
Planer på åtgärd har funnits från vår sida, material har införskaffats att bygga om. Man kan bara inte ha det sådär.

Men min luktjakt har varit konstant, jag har stängt dörrar, försökt lokalicera källan. Avgränsat och luktat mig fram -  till "duschrummet" i källaren. Efter att funderat en stund på den märkliga kontruktionen av avlopp så  täckte jag helt enkelt över avloppet med en stor hink, "tätade" det med andra ord. YESS - ingen lukt mera!!  Efter några dagar - panik igen - det luktar -  då visade det sig att hinken kommit på sned.  

Så nu går jag omkring och myser, i min luktfria källare. Tänk vad man är lätt att tillfredställa ändå!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Kan förstå, att du är lycklig!
Det är ju bara så enerverande, när det luktar illa och man inte kan lokalisera varifrån lukten kommer.
Skönt för er, att ni nu vet vad som ska åtgärdas./ Ha dé!

Postat av: Sylvia

En riktigt rafflande historia. Det är hemskt med såna lukter, sätter sig i kläder och i väggarna tycker man. Så bra att du nu spårat källan! All anledning att vara nöjd och glad.

2007-11-25 @ 19:32:41
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Gunnel

Illaluktande hem är inte roligt. Det hade vi med tills för två veckor sen. Vi har en lite gästtoalett och när vi spolade så kom det upp en konstig lukt (som jag kände). Klagade på detta fenomen hos hyresvärden och se nu har vi nytt handfat och ny toalettstol. Lukten är borta. Grejerna som togs bort var från 1956 så du förstår nog att de inte var så fräscha.

2007-11-25 @ 21:48:04
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: //SoP

Haha- visst är det bara underbart när man hittar det man sniffat efter så länge att man nästan trott man bara inbillar sig!Ibland är jag på luktjakt så Sambon blir galen på mig, men jag brukar få rätt till slut.

2007-11-26 @ 17:35:47
URL: http://sisterofpain.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Du har min fulla förståelse för källarodören. Vårt förra hus hade fuktskador i bottenplattan. Alla hus i vårt område hade samma problem. Vi behövde ingen legitimation på posten för de kände på lukten var vi kom ifrån. På pendeltåget från Stockholm kände man också vilka som var våra grannar. Vi sanerade huset men flyttade till Fädernegården efter några år.

2007-11-29 @ 11:09:40
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Lena svarar ALLA

Men precis, som ni skriver - det luktar ju inte bara "hemma"
- man, vi, folket som bor här, luktar ju dessutom ILLA. Har t.ex. inte kunnat torka tvätt i källaren utan haft "torkrum" i vardagsrummet. Nu ska det bli andra bullar!
Ni skulle se mig - varje dag sticker jag in näsan innanför
källardörren - och sniffar och konstaterar graden av lukt ...hmmm lite, eller hmmm ganska så bra idag. Man kan bl.a. känna doften från den nytvättade tvätten vissa gånger!!!

2007-11-30 @ 07:47:20

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback