4 november 2007

Den 4 november 1972 gifte jag mig, 19 år gammal. En dag av glädje, förväntan, lycka. För mig var det stort att bli fru. Jag tog min makes efternamn, jag fick en helt ny identitet.

17 år senare var skilsmässan ett faktum, nästan exakt på dagen 17 år. 
Under tiden jag var gift så infogade jag återigen mitt flicknamn som mellannamn, det blev enklare så i mitt arbete. Mitt "nya" namn var ett mycket  ovanligt namn och skapade problem när jag presenterade mig, "folk" jag hade att göra med kunde inte placera in mig i rätt fack.
Senare när alla tre barnen slutat skolan fann jag ingen anledning att behålla mitt "giftasnamn" utan tog helt enkelt bort det och har nu mitt flicknamn.

Om en tanke på att återigen byta - infoga ett nytt namn - ex. mammas flicknamn för att ge henne den uppskattning hon inte fick av mig när jag var ung, eftersom mamma hann avlida innan jag var vuxen tanken. Nu är det inte så enkelt trots allt man läser - man får nämligen "bara" byta två gånger. Sen kostar det pengar. Men den summan kanke skulle det kanske vara värt?

Funderingar runt vad namn ger - identitetsmässigt. Namn är viktigt i min värld, viktigt att de stavas rätt, att de uttalas rätt.
Namn ger samhörighet.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det namn som du har haft längst i ditt liv G***n är väl DITT namn, det kan ingen ta ifrån dig./ Kram

Postat av: Lena svarar Åsa

Njae... man vet ju inte, fast idag kan man ju välja namn hur man vill. Utan koppling vbakåt.

2007-11-04 @ 12:53:55
Postat av: Anki

Men Lena har du väl alltid hetat?

2007-11-04 @ 15:50:13
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Lena svarar Anki

DET har du ju rätt i!

2007-11-04 @ 18:21:17
Postat av: Gunnel

Men är det någon som inte vill att du ska heta det du heter...skulle det spela någon roll för den ogine?? Verkar sjukt...men det kanske inte är så...bara gissar

2007-11-04 @ 19:20:23
URL: http://djurvannen.blogspot.com
Postat av: Lena svarar Gunnel

Nej O nej, det är jag själv som ifrågasätter min ställning.
Saken blir inte enklare av att vara ett adopterat barn. Vart hör man, vem vill ha en?

2007-11-05 @ 11:09:44

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback