Politiker



Vad driver en människa till att arbeta politiskt?

Det är min frågeställning i mitt nya "projekt" i skolarbetet!   Som jag sen ska berätta om muntligt inför klassen. 

Jag har funderat lite på hur jag ska lägga upp mina "intervjuer" med de personer jag valt ut som offer för min nyfikenhet. Jag har två säkra som jag ska bestämma (har bestämt) tid med, jag har en del andra krokar ute, till lite högre befattningar i  den politiska rangordningen - de har inte svarat! Kan det vara betecknande? Kan kanske vara en punkt i mina slutsatser.
Jag har själv "i mitt tidigare liv" varit politiskt aktiv, jag vet ju vad som drev mig, därav mitt intresse - är det samma drivkraft hos alla? Är det berömmelse? Pengar? Makt? Spännande ska det bli i alla fall.

Mina två första träffar är bokade till på onsdag den 2:a. Den första jag ringde till låg och sov! Börjar bra det här. Han berättade att han kvaddat sin nya bil sent igår kväll. Han var oskadd, men mycket omtumlad och många tankar snurrade. Änglavakt.  Efter att vi pratat läste jag nättidningen - och där stod det ju! OM jag läst tidningen innan hade jag förmodligen inte vågat störa med mitt "lilla". Nu ordnade det sig, med både "bokning av tid" och att han fick berätta själv vad han varit med om.  Nr två på listan är min sambos chef! Han har börjat jobba politiskt nu vid 54 års ålder? Varfördå?
Nu ska jag slänga mig på kommunalrådet  igen och höra varför han inte svarar på tilltal?


Kommentarer
Postat av: Eva

Spännande uppgift!

Postat av: Anki

Många olika uppgifter du ställs inför under din skolgång! Lycka till!

2007-04-30 @ 19:23:45
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag har funderat över detta med drivkrafter till politiskt arbete. Det är få som egentligen kan utöva makt genom det, det gäller ju endast ett litet fåtal. Men de drivs nog verkligen av maktlystnad även om man inte erkänner det.

Jag har efter mycket klurande kommit fram till att för en del så handlar det politiska engagemanget om att faktiskt få sällskap, någon / några att umgås med i ett annars lite torftigt liv. Men det skulle de förstås inte erkänna. Officiellt så brukar ju skälen vara att man är samhällsintresserad och vill vara med och förbättra eller bygga.

Sen vet jag ett par som faktiskt gör det för pengar, de drygar ut en liten pension med politiska arvoden och ersättningar.

Skälen är nog många olika men svåra att få fram.

2007-05-01 @ 07:18:22
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: En liten tant

Delar Ingas tankar, stämmer med mina erfarenheter.
Det ska bli intressant att höra mer om vad du får fram. Om nu kommunalrådet behagar svara! Ett tips är att leta reda på någon med sekreterarfunktion (kan ha väldigt olika titlar) och klaga över att kommunalrådet inte svarar.

2007-05-01 @ 23:20:57
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Lena svarar Eva

Ja det ska verkligen bli spännade, håller som bäst på och förbereder mina frågeställningar - spännade att se vart det leder någonstans! Vad "svaret" blir....

2007-05-02 @ 07:04:20
Postat av: Lena svarar Anki

Det är verkligen utvecklande för människan att gå skola, man får tänka till på alla ledder.
Framför allt så har jag fått nya insikter. Vi har många "icke svenskfödda" i klasserna. Å dom är SÅ duktiga, så man ska nog sluta klaga....

2007-05-02 @ 07:07:01
Postat av: Lena svara Inga M

Bra tankar, jag ska ha dem i åtanke när jag sammanställer, och när jag intervjuar! Hmmm...ledande frågor :)

2007-05-02 @ 07:09:15
Postat av: Lena svarae En liten tant

:)
Jag har mailat till gruppledarna, OCH - där just påtalat att det är såå svårt att få kontakt.... en av dem är kommunalrådet.
Går inget annat ska jag ge mig iväg till kommunhuset och forska hur man gör. Ligga på lur och göra krokben kanske?
Bakhåll tror jag blir bra!

2007-05-02 @ 07:13:16

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback