Min barndoms affär .....

Min barndoms affär har brunnit ner ...... dvs Gamla Konsum är borta.

Affären har ju flyttat för länge sedan, Konsum har byggt nytt  "nere på byn - i centrum" (??!)

Det har varit många andra verksamheter i lokalerna sedan dess - andra affärer, kontor, frisering, ett  ganska stort It-företag började sin bana där. Hade hela huset ett tag för sin verksamhet.

Huset har varit ett landmärke för mig - ett hus som stått precis nedanför mitt gamla hem. Som man alltid såg när man tittade "ner på byn".....

Huset finns inte mera......

Nu när jag hör om att det är borta kommer alla minnen som är förknippade med det - man tänker egentligen inte på vad just hus kan betyda... (jag kan ju bara höra och läsa webbtidningen-jag som sitter 66 mil därifrån)

När jag var liten så var det "vår" affär, affären som mamma skickade mig till med en lapp som hon skrivit. Jag förstår nu att jag inte var så gammal, för jag lämnade fram lappen - alltså kunde jag inte läsa.  Vilken ära att få gå ärenden åt mamma .......

Affären där man köpte kola, ½öres-kola, man fick två stora för 1 öre!

Affären man gick till (åkte spark till, varför var det alltid snö på julskyltningen förr?) på julskylningssöndagen. De hade dukat upp alla julvaror + leksakerna mellan dörrarna å just vid kassorna. Man stod där med näsan mot rutan så det blev immigt så man inget såg..... å längtade ....


Det var på den affären presenten/julklappen som aldrig har kunnat överträffats inköptes !

Där stod en röd symaskin, liten symaskin av plåt - den fungerade som en riktig symaskin och gick på batterier.
OHHhhh vad jag ville ha den .....
Sen dagarna efter stod den ju där på sin hylla, nästan längst upp - minns precis vart i affären. Varje gång vi var på affären så tittade jag på den och längtade och tjatade antar jag ... kan jag inte få ??? .......

men nej - för dyr - för onödig - du är för liten - kunde jag vara 4-5 år kanske.

Sen en dag var den BORTA - nån hade köpt min symaskin ...... åhh vad jag grät, å grät .... att det kunde vara mina föräldrar som köpt den existerade inte i min värld.

Så kom då julafonen - å där ÄR DEN - min symaskin !!!!!!


Jag har genom alla år och genom alla flyttar vårdat den ömt - nej - men från det att jag blev vuxen har jag vårdat den då. Den är inte vacker idag, men den står på hyllan i mitt sovrum!


Sen att vi handlat en massa annat på affären och att min bästis bodde i huset - pappan var Konsumföreståndare - att vi lekte på vinden - och utforskade källarlagret - det ingår liksom i minnesbanken. Som ploppar upp nu - när allt är borta.

Tur att man har så rymligt minne - där finns mycket märkligt att plocka fram!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback