Del 3 av 100-listan - slutet!

Nu börjar det här nästan bli långrandigt - måste lägga på ett kol och färdigställa den.

Men det är ju lite kul att inventera i minnesbanken, ojj va mycket jag hittar som jag inte visste fanns kvar :-O


48. Har varit bondmora, fast bara månskens-varianten. Haft amkor, kalvar, häst - som fölade 2 ggr, hönor - massor av hönor, sommargrisar.... hund och katt räknas liksom inte till bonderiet - men dom fanns åxå.

49. Har mellanlandat i Bangkok, två gånger.

50. Har stickat 14 norsktröjor, hittills - med äkta norska uppskrifter och allt...

51. Älskar att dansa, bara dansa inte kringaktiviteterna - som dricka och ragga. Blir mycket mycket sällan numera. Tyvärr.

52. Lärde mig dricka och tycka om öl på min resa till Australien. Jättevarmt var det å få ta en kall öl ute på en servering - toppen...

53. Har pendlat 12 mil enkel resa till mitt arbete. Så går det när man följer hjärtats röst och flyttar från arbetsorten.

54. Jag är övertygad om att om jag inte aktar mig så drunknar jag när jag duschar.


55. Är personen som alltid pratar med obekanta - i köer - på bussen - har tilltalat folk på tunnelbanan till dotterns fasa. Om inte annat så kan man ju sända ett leende. (konstigt egentligen - lilla blyga Lena?)


56. Läser nästan aldrig bruksanvisningar - förrän efteråt - när det hakar upp sig.


57. Har åkt med husbil på Nya Zeeland - badat i varma svavelosande källor. När jag öppnade resväskan i nästa land - så luktade allt svavel. DÅ kan man kalla det för "svavelosande" .
 
58. Har varit helt sjukskriven i 5½ år. Har lyckats knapra tillbaka en arbetsförmåga på 50%.

59. "Stora Kärleken" ville ha en tjock kärring - jag blev en tjock kärring. Stora Kärleken ville ha mig hemma - jag blev sjuk så jag kunde vara hemma. Stora Kärleken intog mina tankar och mitt sinne.

60. Hade många glada och trevliga stunder tillsammans med "Stora Kärleken" men priset blev för högt.
Kroppen sade ifrån, kroppen var tvungen att flytta från stora kärleken, huvudet förstod/visste inte varför.
Jag bestämmer mig för att flytta, efter 7 år, jag vet inte varför - bara att jag måste - för att överleva.
När jag flyttat och det gått någon månad inser jag att han tagit sig in i  "mitt sinne" jag äger inte en enda egen tanke, törs inte tänka en egen tanke rättare sagt - tänk om han inte tycker jag passar, tänk om jag inte får "vara med å leka" .........
Jag - den självständiga väduren, politikern, ensamstående mamman, tigermamman, den som alltid kommer ner på fötterna, jag som alltid vet och kan - är helt tom och blåst i knoppen.
Det som skrämde och förargade mig mest va Att JAG gått på det....
Den typen av psykisk misshandel är förmodligen mycket vanligt förekommande, och ingen vet. Jag har en god vän, som under många år blev utsatt för fysisk och psykisk misshandel i hemmet (för det ena leder ju till det andra) , så jag tycker jag borde ha sett tendenserna. Men nej, gick i fällan med hull och hår.... med vidöppna ögon.

61. Jag äger en jättestor varpa.

62. Kan ganska många svampsorter, som jag är  bergsäker på. Mamma2 och jag var riktiga skogsmurvlar, så länge hennes krafter fanns.

63. Har haft husvagnen uppställd och haft båt vid (och i!) Orkangerfjorden i Norge i flera år. Pendlat dit varje helg! Jag älskar havet,   Norge-havet, med flo och fjaer. Trots min livrädsla för vatten. Förklara det den som kan.

64. AVSKYR när folk gör sig lustiga på andras bekostnad. Och kan inte förlika mig med folk som utnyttjar systemen för egen vinning. Det slår tillbaka på dem som verkligen behöver dem.

65. Har ormfobi, och mask också för den delen - alla djur utan ben!

66. Tycker om att studera folks betende.... tänk att sitta på en servering och titta på folk.
Har ni tänkt på en sak: Alla är på väg någonstans när de kommer ilande eller strosande, mer eller mindre fort  kommer dom .... Alla.

67. Återtar mitt huvud, äger numera mina tankar och törs stå för dem - även de knäppa - de är åxå mina!

68. Har återtagit min vikt - har gått ner 25 kg. (fast nu har jag gått upp "några" för mat är ju gott)

69. Går i sandaler från 1 maj tills snön kommer. Av princip - och för att det är så underbart att vara barfota. Att kunna vifta med tårna!

70.Pratar ytterst sällan i telefonen, ringer helst inte.

71. Äger tre vävstolar, delar av är utlokaliserade på en höskulle i jämtland. Kunde inte skiljas från dem - inte än i alla fall.

72. Kan och vet hur man går med kryckor.

73. Har "hittat" min ÄlskadeSambo på en dejtingsajt !! Eller vem som hittade vem?
Sambon - den store dikesgrävaren!
Han som är mitt stora stöd i livet, han som tar mig som jag är - han som köpt mig ett trädgårdsland igen. Jag som skulle bo i lägenhet resten av livet, har tack vare Älskade sambon fått komma ner med händer och fötter på och i jorden igen ..... Han som är mitt allt..... mitt sött och salt ....

74. Jag kan sy, och laga mat. Det KAN jag. Annat fuskar jag med.... det mesta faktiskt ....

75. Har ett barnbarn, ett eget, sen har jag tjing på ÄlskadeSambons tre barnbarn .....

76. Anses ha ett "rörligt intellekt" vilket jag tar som en stor komplimang. Det är kanske därför jag anses vara en god lyssnare och tröstare. En som kan ge goda råd, har ganska stor källa av erfarenhet att ösa ur.

77. Är snäll, försöker vara snäll, vill vara snäll. Men - korna är också snälla !

78. Har tyvärr varit tvungen att begrava min son.

79. Tror med bestämdhet att sonen kontaktat mig från andra sidan. Jag fick en mycket stark ingivelse att ringa en person i Östersund, jag beställer tid för konsultation, jag vet inte varför.
När jag sitter där så visar det sig att hon även är medium, och sonen kommer. Hon berättar saker som hon inte har kunnat veta - hon berättar hur det gick till, hon säger saker på det sätt som sonen skulle uttryckt det. Jag är övertygad. Han (sonen) tyckte jag dröjt länge - "du var svår att få hit" var öppningsfrasen.

80. Har flyttat 5 gånger sedan 1999. Kissen och jag. Senaste 2 gångerna tillsammans med Älskade Sambon.

81. Har ett enormt stort förråd av nonsensvetande. Fast rätt som det är så kommer det till användning - vid de mest märkliga tillfällen.

82. Det jag vet och kan om datorer har jag i princip lärt mig själv. Blev ju sjuk just när datorerna gjorde intåg på arbetsplatsena - men - eftersom jag är intresserad av bokstäver så hakade jag på och skaffade dator hemma. tack och lov annars hade man nog varit ute i kalluften nu.

83. På tal om bokstäver, så har jag alltid velat skriva - men -  .......... stäverna kommer i oordning - mest!

84. Det var nära att jag köpt växthus och startat växthusodling i större skala - väldigt nära.

85. Vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor ???

86. Och eftersom jag har den övertygelsen att allt kommer till mig när tiden är mogen så sitter jag lugnt här på min nya altan och inväntar "mitt mål i livet" något måste jag väl ändå vara ämnad för .. annars känns min slingriga väg till dags datum väldigt bortkastad.

87. Älskar att köra bil - fort och hårt. Under min tid som "mycket orörlig" och det var på gränsen till att jag klättrade på väggarna - då kunde jag kryckgå till bilen och avreagera mig på den!  OBS, dock aldrig någon fart-bot!?

88. Jag , Älskade Sambon och Kissen (=campingkatten) är mycket ute och campar, vi fiskar och grillar (nja inte så många fiskar  kanske), vi eldar, vi plockar svamp. Vi sitter på en stubbe i skogen och avnjuter tystnaden.
Det är det som är lite av tjusningen  att hitta partnern på datingsajt, man kan önska sig någon med liknande intressen. Och vårt matchade och passade, och vi bodde bara 6 mil från varandra. Utan datorns hjälp hade vi förmodligen  aldrig träffats - tänk vilken förlust.

89. Jag gråter väldigt sällan - tyvärr. Är rörd och känslosam - men sällan en ordentlig "stor-gråt".

90. Har försökt programera om mitt huvud - med NLP. Gick bitvis ganska bra!

91. Är en fruktansvärt blyg person.

92. Har gjort demenstest - utföll till belåtenhet - ingen fara än på många år.

93. Försöker vara en ödmjuk person, försöker vara som jag vill bli bemött

94. Behöver vinna en större summa pengar - faktiskt - 8 miljoner är tydligen idealet, men jag kan nöja mig med betydligt mindre. :-)  5 kanske?

95. Är/var en hejare på att mjölka kor. För hand och med maskin. Kan göra ost, kärna smör. Koka grynost (jämtländsk specialitet), baka tunnbröd i vedeldad ugn.

96. Jag ÄR ganska händig av mig. Handarbete av de flesta sorter, trädgårdsodling, måla och tapetsera. Snickra - jo jag har även snickrat. Meka bilen dock, lämnar jag till den som kan bättre - älskade sambon t.ex är en hejare på det...

97. Har fortfarande inte gjort något just i mitt liv, skall nog snart bli nått - och börja göra något bestående. Inte bara "fara omkring"  !!!!

98. Hyllar livet -prisar varje dag som jag får vakna, får/kan stiga upp, varje dag jag får åka till ett arbete, varje dag jag får ha tillsammans med min Alskade Sambo, varje dag jag får ha mina barn. Försöker vara och visa min tacksamhet över de små tingen.

99. Har väldigt svårt för att vara långsint, visst, även jag blir sårad och känner mig förfördelad - men gräma mig och känna hat och agg - nej. Jag orkar inte.  Jag förstår inte hur man orkar vara sånn - år ut och år in. När man kan lägga eländigheterna och nesorna bakom ryggen och titta framåt - MOT NYA ROLIGA MÅL.

100. Lyckades till slut avsluta denna 100-lista - pust och pust igen....


Kommentarer
Postat av: svartvitan

Sååååå intressant läsning. Var det inte du som sa att det skulle bli svårt att få ihop till hundra punkter. Du har varit med om massor och en del mycket svåra saker. Jag skulle bara vilja tala om för dig att jag jättegärna skulle vilja träffa dig fysiskt. Du låter så spännande. Härligt att du trivs i ditt nuvarande förhållande och får vara den du är. Fortsätt du med dina tokiga infall. Du frågar dig vad du ska bli. Men jag skulle vilja säga till dig - du är.....Angående punkt 86 - tänk så här att resan i livet är målet.

Postat av: SolSkuggan

svartvitan har skrivit precis det jag tänker. Jag vill verkligen stämma in i hennes kommentar.
Du är en intressant och fantastisk person, med så mycket olika erfarenheter.
Tack för att jag fick läsa din 100-lista, det var i sanning verkligen givande.

2006-09-12 @ 20:02:13
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Gunnel

Du har ett otroligt rikt liv. Tack för du har delat med dig en del av det. Du var en hejare på att få till de 100 punkterna.

2006-09-12 @ 21:24:12
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: bonny

Ja det var verkligen intressant! Tack för det...

2006-09-13 @ 03:59:31
URL: http://styvfamiljen.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar Svartvitan: Spännande - nja jag vet inte. En ordinär tant (jag hyllar tanten, fast jag vill gärna vara en lite frän och fräsig en), kanske lite tilltufsad av livet - men så attans heller att jag ger mig - never!
Jag SKA nog bli nått - i en märklig ögonblicksbild - har jag nästan som fått en ingivelse/uppenbarelse att jag skall "hjälpa små stackars flickor" ????
Fråga mig inte VAD och HUR.... å egentligen så tycker jag inte om barn - inte att jobba med.
Så jag väntar och väntar...
/L

2006-09-13 @ 09:43:14
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar Solskuggan: Jo det är lite av varje av erfarenheter. Men det har vi ju alla - vid vår ålder. Trist vore det väl annars. Samtidigt så har jag haft SÅ KUL vid inventeringen!
/L

2006-09-13 @ 10:34:47
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar Gunnel: Man tycker inte man gjort nått, inte har nått att förtälja, men si då inventerar man å hittar en hel massa. En massa trams - men bland tramset finns det små korn... :-)
/L

2006-09-13 @ 10:39:17
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar bonny: Välkommen till mig - mitt lilla märkliga ställe. Jaha, styvfamiljen - har ju en VISS erfarenhet av det.... ;-)
Tänk - att det bara är jag som är riktig i alla förhållanden jag haft ? "fniss" men vicken tur, va!
/L

2006-09-13 @ 10:41:43
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Inga M

Tac för Din fina livsbeskrivning. Den var intressant att ta del av. Kanske borde vi alla skriva en sån om våra liv och "testamentera" till ättlingarna?

Det måste vara fantastiskt att ha upplevt så mycket av svårigheter som du har gjort och ändå inte dra omkring på en ryggsäck av bitterhet. Du ser så positivt på tillvaron, vilken lycka! Grattis till den!

2006-09-16 @ 07:10:33
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar IngaM:Mina ättlingar vet ju det mesta (även det jag utelämnat!) fast - det var några saker som dottern undrade över ......
Bitter - näe - jag har ju sagt adjö till det som skapar sura-bittra-kärring-fröet.
Livet är ju för kort för att ödsla tid på sånnt tycker jag.
Mot nya trevliga mål i stället....
/L

2006-09-19 @ 07:12:46
Postat av: Therese

Hej! Sökte efter grynost och snubblade över din 100-lista. Inte kan du möjligtvis dela med dig av hur man kokar grynost? :)

2006-12-23 @ 20:12:18
URL: http://tullmejs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback