Nu har jag tagit steget

Idag har jag gjort ett val.

Vad skall jag göra med resten av mitt liv, vilken väg skall jag ta?

53 år gammal, vet fortfarande inte vad jag vill med mitt liv, men någon gång skall man kanske komma till insikt.

Insikten är inte riktigt här ännu, men,  första steget på mitt nya liv är  taget.

Jag har anmält mig för Komvux studier. Inte för att jag ska bli något speciellt utan bara för mitt höga nöjes skull, min personliga utveckling.

lyxigt att bara få tänka så...    (tidigare i livet har det varit många saker som kommit mellan mig och skolan,  sjuk moder som behövde vårdas i livets slutskede,  barnafödande och uppfostring av dem, försörjning försörjning försörjning ...trubbel trassel å elände - NU är min tid!!)

Fast - det är ju alltid någon hake någonstans - hur finansierar man studier när man fyller 54 nästa gång ???

Jag lever på hoppet, det kanske löser sig. Jag har i alla fall gjort det .... ansökt alltså.

/L

Kommentarer
Postat av: Anki

Det låter jättebra! Ja, nu är det dags för dig!

Postat av: Gunnel

Vad är det för ämnen du ska läsa. Så spännande. Ännu en person att beundra...för det gör jag verkligen. Själv kommer jag nog aldrig att studera mera om det inte blir påtvingat.

2006-10-27 @ 21:05:46
URL: http://gunnel.blogg.se
Postat av: Inga M

Låter spännande! Vad har Du sökt? Det måste ju finnas några sorts bidrag. Annars kanske Du kan försöka leva billigt och jobba lite på helger / kvällar.

2006-10-28 @ 05:18:13
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anonym

spännande att göra något, som ligger i linje med något som man vill - men ännu inte ser konturerna av.
mamma träffar vi nästa helg - vi tar det varsamt!

2006-10-28 @ 18:30:59
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Eva

Men så roligt!! Klart du ska plugga, det är din tid nu, verkligen! Det är roligt att plugga vid "äldre år", fast jobbigt också, stundvis. Men det känns härligt att få lära sig så mkt nytt. Lycka till - önskar en 51-årig student!

2006-10-28 @ 20:58:02
URL: http://www.evas.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Det är klart att man ska göra val som premierar ens personliga utveckling! Kämpa på!

2006-10-30 @ 00:04:50
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: MammaLena svarar:

Anki: Ja jag tycker åxå det, att jag börjar vara mogen för att göra nått bara för mig !

Gunnel: Trodde väl aldrig för ca 10 år sedan att jag skulle vilja läsa - jag har ju klarat mig bra ändå. Men så för några år sedan så läste jag naturkunskap på komvux - å de va såå kul. Helt plötsligt så var det enkelt, KAN det vara livserfarenheten som spelar in - och den egna viljan?

Inga M: Jag har sökt svenska, samhälle och data. Som jag eventuellt tror att jag klarar av ;-/ .....
herregud det är ju 35 år sedan sist... Friskt vågat, hälften...
Studiestöd för 54 åringar kan man glömma, så det blir till att titta i stjärnorna (eller stödja sig på sambon) Jobba KAN jag ju inte ...

Latmasksamtal: Visst är det spännande, att bara kasta sig ut - man kan bara slå sig. Man dör sällan när man gör dumheter, fast man önskar ibland att man skulle falla död ner, men det göör man inte....
Det ska bli så kul att se vad som står i andra änden av mina studier ...
Jag avundas er inte mammabesöket, min pappa har nästan tappat koncepten nu. Kännde inte igen barnbarnet igår .... suck...

Eva: Vet du att du är en av mina inspirationskällor - varför skulle inte jag kunna - åxå? Å så sa du att du studerade på halvfart. Jammen - dåså.... Då vill jag prova, går det så går det!

LarsAnders Johansson: Livet består ju av val - å just nu har jag priviliegiet att bestämma över mig själv, å då valde jag att det är min tur nu, att utvecklas.

/L

2006-10-30 @ 13:58:55
Postat av: Eva

Men så roligt, att man kan vara en inspirationskälla! Halvfart, självklart fixar du det!

2006-11-03 @ 14:42:13
URL: http://www.evas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback