Stolpe ut

VAD menar han/dom ??? Vi som är sjuka på riktigt, vi stämplas som smitare - eller ?????
Blir så arger .........
/L

*************************************************************




Pressklipp (2006-08-25)
Stolpe ut
Pär Nuder menar att allt är väl och att den öppna arbetslösheten nu "sjunker som en sten". Men beskrivningen döljer en sjuk verklighet, menar Expressen. Antalet arbetshandikappade har ökat med 350 procent sedan 1991. Hela 1,2 miljoner människor uppfattas idag som funktionshindrade enligt SCB. Det motsvarar var femte arbetstagare. Låter det rimligt? Det tycker inte docent Mikael Holmqvist vid Stockholm universitet som noterar att arbetshandikappen uppvisar konstiga mönster. Samhall sysselsätter exempelvis, relativt sett, många fler i Jämtland och på Gotland än i Stockholm. Antalet handikappdiagnoser följer dessutom konjunktursvängningarna. Man behöver inte vara forskare för att inse vad som händer när människor stämplas som handikappade. Det blir vansinnigt dyrt men framförallt sjukt. Vi kan inte ha ett samhälle med låtsassjuka och låtsasarbetslöshetssiffror, skriver Expressen.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Jag håller med Dig. Det måste vara kränkande att som sjukskriven användas som ett medel i den politiska debattens statistikraseri. Att plötsligt få stämpeln arbetshandikappad för att det för tillfället är politiskt mer gångbart än att vara sjukskriven. Allt det här är sjukt.

Postat av: MyyZz

Men alltså ... varför ta åt sig om man faktiskt är sjuk och mår dåligt och och och ...

Jag tycker det låter som att FK lättare låter saker glida igenom i lånkonjunktur än i högkonjunktur .. men det är min tolkning av det hela.

Tolkar ni arbetshandikappad och sjukskriven som samma sak?

Ja, jag är själv sjukskriven för depression och har dessutom ont överallt *muttrar* ;-)

2006-09-11 @ 22:28:01
URL: http://myyzz.blogg.se
Postat av: MammaLena

Svarar Inga M och myyzz: Jo jag bara undrar. VAD är det dom menar - egentligen. Jag har läst pressklippet/debattinlägget som jag kopierat från Samhalls intranät. Jag har läst och läst men jag begriper INTE vad dom menar. För mycket siffror för mig tydligen. Men jag begriper att han Holmqvist tydligen är förvånad över Jämtlands och Gotlands arbetshandikapptal. Relativt sett - ja, men - kanske dom "friska" är arbetslösa? Förmodligen. Känner mitt gamla hemlän.
För egentligen så spelar det ju ingen roll från vilken börs vi får vår försörjning - vi arbetshandikappade. OM vi får den från Samhallportmonän - så kan vi i alla fall känna oss nyttiga. Problemet är att - efter en tid på Samhall så blir det svårigheter att få ett "riktigt" jobb. Stämpelfärgen är tvättäkta!
Man jag ÄR glad över mitt jobb, jag skäms inte för min stämpel. Jag tycker att jag duger och har ett värde - det är ANDRAS syn på arbetshandikapp som jag hakar upp mig på. Arbetshandikapp=kokkobello?
I mitt fall anser jag mig vara normalbegåvad för min ålder - med en rygg som inte vill längre.
/L

2006-09-12 @ 08:06:57

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback