Det hopar sig

Nu är alla ting emot mig - känns det som .....


Först och främst  så närmar sig Mathias olycksdag med oroande hastighet,  pappa är dålig,  mitt huvud är dåligt å som om inte det skulle räcka så är Kissen dålig !

Olycksdagen kan man inte göra så mycket åt - den ÄR där och måste genomlevas av oss som är kvar.

Pappan tar dom  god hand om på hemmet där han bor - Ååhhh va de är skönt att veta att han har daglig tillsyn, eftersom de ser honom varje dag så kan dom genomskåda "hans skådespel om att allt är bra", för man ska ju inte klaga i onödan. Tycker man tydligen när man är 88 år. Så nu har han nästan  vant sig vid att be om hjälp.
Han har problem med kisseriet så han behöver ha kateter  - å de är inte rart  för det ligger inom området "det onämnbara". Men nu äntligen har han börjat be om hjälp i tid, just när det börjar göra ont. Ständig kateter ger ju nästan ständiga infektioner. Men han är i goda händer - och jag kan ju inget göra härifrån i alla fall så det får jag lägga åt sidan.

Mitt huvud ???? Jaa, va ska man säga - det har nog med olycksdagen att göra skulle jag tro.
Lite för "duktig", lite för mycket kontrollmänniska, lite för mycket "jag klarar mig nog". Nu efter två år så har bubblan spruckit kan man säga, nu har strömmen gått - i alla fall en fas - i huvet. Rätt som det är så går det inte tänka, å så minns jag inte. Jo jag minns vad jag heter å vart jag bor, vad barnen heter, osv osv - men andra mer ovidkommande saker - blir jag det minsta stressad så är det stopp. Skulle kunna tänka mig att det är den känslan (fast mycket värre) de har som går in i väggen. Kaputt - 0 - intet.  Hemskt är det!
I morgon redan skulle jag få komma - hmmmm, är det ett tcken ?   Imorgon är dagen, dagen som man inte tror skall drabba en - bara alla andra.
16 augusti föddes min mormor, den 16 augusti dog min son

Å så "Mammas lilla älskling"
 - hon är sjuk - hon hostar - hon har någon slemhinna i nästrakten som blöder när hon frustar .....
Det började när hon var i Norge, kraxade å hade sig, som om det sitter något i näsan, ett strå eller nått ..... å så kom vi hem och smarta mamman kom på att hon har kanske mask (efter alla musfrukostar när vi är ute å campar!)
Sagt och gjort - på med jacka, handskar och klös- och bit mundering - här skall stoppas masktablett i katten.  Det  ÄR hemskt, hon VILL inte, hon dreglar och frustar och tycker allt är pest och pina. Men vi fick i henne den - men - då börjar mammas älskling blöda ur näsan efter ett tag !!!
Mammaångest
VAD har vi gjort? Idioter ! Hon har alltså en slemhinna någonstans i svalg/näs-trakten som gick sönder av den starka tabletten..... egen teori, förståss - har alltid teorier om allt.
NU i skrivande stund är älsklingen på sjukhuset "snyft", hon skall sövas och tittas i näsan. Kattdoktorn kunde inget säga, han klämde å tempade å hade sig. Men hon är inte sjuk alls - hon äter och tittar lystet efter fåglarna i häcken - så  ???? Doktorns teorier: lunginflamation, astma ??? Å så de förhatliga tumörerna förståss. Är man en kattfröken på 10 år så kan inget uteslutas....
Så nu sitter jag här och väntar på att få hämta hem henne (och medtaga stora plånboken antar jag)

Kanske jag ska ta å lägga mig i hängmattan ute på altanen och vila min onda nygympade rygg en stund? Sjukgymnastik är inte kul, han grejar med min onda "halvdöda" nerv....

Yess - hängmattan får det bli.....

Kommentarer
Postat av: Gunnel

När människor blir krassliga då är det skönt att det finns hem eller lasarett. Då vet vi att det finns folk som tar hand om dom på bästa sätt. Även om det oftast är underbemannat så gör dom nog det dom kan. Heder åt folk som jobbar så.

Att mista ett av sina barn måste nog vara det värsta en förälder får uppleva. Att orka gå igenom den sorgen tar nog på både det ena och det andra i våra kroppar.

När ens djur blir sjuka då känner man sig maktlös. Jag blir först kall, för att hålla känslorna på avstånd. Sen när jag får besked vad det är, spelar ingen roll om det är goda eller dåliga nyheter, då skvalar tårarna.
Men inte tror jag eran katt blivit sjuk pga avmaskingsmedlet.
Våran ena katt, som nu bor hos dottern, hon tar snällt sitt piller men den andra rackaren...henne får jag lov att stoppa huvudet i en tröjärm för att klara av. Hon är som en skruv....vassa klor och tänder som försöker att göra illa mig. Att ge dom annat än piller går nästan inte...då bubblar det bara ut ur munnen.
Lycka till med din kära vän

Postat av: svartvitan

Du har förmågan att skriva med självdistans och humor trots jobbiga saker som händer dig. Tycker du att det hjälper och lättar lite på trycket när du skriver? Kram på dig.

2006-08-15 @ 20:42:27
URL: http://svartvitan.blogg.se
Postat av: SoP

Åh-lilla katten- f´låt att jag tappat bort din blogg ett tag.

2006-08-16 @ 03:35:15
URL: http://sisterofpain.blogg.se
Postat av: Lena

Svarar Gunnel: Jo det är nog så - vi gnäller på sjukvården - men när vi verkligen behöver den då finns den och är jättebra. Jag är verkligen impad av dom som jobbar i synnerhet med de gamla. Ohh vilket tålamod ....
Så när/om jag behöver hjälp nu med huvet, så får jag säkert det ...
Då är det sämre med de fyrfota vännerna - tänk viken mara att sitta där på undersökningsrummet och vänta på beskedet - ska jag ha råd eller ??????
Nu gick det ju bra, den här gången åxå - men TÄNK... ??

Svarar Svartvitan: Jo, jag tror att detta bloggande är bra för psyket ! ?? Man får skriva av sig, och när man dessutom har fått flera goda vänner (visserligen obekanta personer, som man ändå tycker blivit ens goda vänner) som läser ens tankar - då känns det inte helt förgäves på något vis. Å bloggandet, bloggventilen, skonar sambon och barnen från ältandet - för läkandet består ju mest av ältande skulle jag tro.

Svarar SoP: Jammen hallå! Det är sommar - jag har bara läst sporadiskt hos dig å - inga kommentarer - det blir kanske så på sommaren ?? Kissen behövde en resa och 1400 i utlägg för att piggna till. På väg att bli frisk av sig själv ? Mammas lilla Älskling är ju 10 år, så hjärtat hoppar ju upp i halsen när det blir nått ...

Svarar N: Dyrt men bra!

2006-08-17 @ 15:33:45

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback