Kissen..

Igår var "Mammas lilla älskling" iväg till kattdoktorn

Nädå inte så farligt som det låter, bara den återkommande vaxinationen, som numera bara behövs vart annat år.   Hurra tycker katten !

Å så tyckte  veterinären att hon var   fin, Herregud man blir lika stolt som när läraren sa att ens barn klarat sig bra i skolan!

....och att det syntes att hon var trygg  - vaddå trygg ??? 

Den katten som i sitt 10 åriga kattliv varit allt från bondkatt ute på vischan till fin innekatt på tredje våningen i staden. Som flyttat sex gånger, varit sambo med en vovve en period, varit sambo med kattkille ett tag. Efter "killens" hastiga bortgång fick lillmånsen svår sorg och blev så deppad så jag var tvungen att gå till kattpsykologen med henne,  dvs till en kvinna som talar med djur.

Å där, hos kattpraterskan, där fick man minsann veta hur saker och ting förhåller sig och upplevs . Rädslor och sorger och glädjeämnen.  Det var fantastiskt spännande.

Det mest spännande var ju att jag inget sagt innan, så det som jag fick höra det hade Månsen "sagt" !!

Hon hade alltså sorg, hon förstod inte varför Einar hade bara försvunnit, han var ju hennes stöd nu i livet. Det var han som var chef, å de tyckte hon var så skönt - att få lita på honom. Å så sa hon att jag inte fick tvätta filten som de brukade ligga på, Einar och hon, för hon ville ha lukten att tag till så hon fick sörja färdigt. (jag hade nämligen tänkt tvätta den för den var så full av katthår! )

Å så sa hon att hon alltid blev rädd när det kom fram väskor och lådor, för då trodde hon att jag (matte) skulle lämna henne.  Jag hade nämligen flyttat ifrån henne en gång, eller rättare - hon fick inte komma efter förrän flera månader senare. (lustiga sätt att straffa - har man inga barn i ett förhållande, då  kan man sätta katten som pant tydligen!!!)

Bl.a. det var en massa annat som hon åxå sagt - å allt stämde - ALLT!

Sen fick jag förhållningsorder om hur man beter sig i kattvärlden.

Man skall tala om vad man gör, vad man tänker göra. För det är ju den vägen katten läser oss, så därför är det ju så viktigt att man tänker hela tanken färdigt. I kissens fall är det viktigt att jag tänker (och säger) att vi skall åka iväg, MEN sen skall vi åka hem igen, vi två, alla skall komma hem till vårt lilla bo.

Numera efter vår flytt norrut i landet så blir det många och långa resor i bilen för kissen. Det är så kul, för när vi åkt massor av  mil - och haft olika grader av kattkonsert i bilen.... å så säger jag att: NU skall vi åka hem! Inte ett ljud, nästan inte ett ljud i 60 mil! Smaka på den ......

Och det fungerar, för efter kattpratet så har vi flyttat två gånger - ingen kattpanik där heller när lådorna kommit fram - nej nästan lite darr på morrhåren av upphetsning .......

Så nu är Månsen nästan lite utekatt igen - OM dörren är öppen - och grannkatten håller sig borta...

Då kan man sticka ut sina långa ståtliga morrisar och låta vårvinden smeka dem

Kommentarer
Postat av: SoP

När min Josh fick vandra vidare förra juni-då sörjde Stella så hon rymde ett par ggr- hon grät!Jag har Aldrig sett ett så ledset djur nån gång- hela hon bara var ett enda ledsen- i rösten, ögonen, kroppens rörelser--det var riktigt otäckt. - Jag klipper inte Stellas bakklor heller- de är hennes "mordvapen" - Vad skönt att få veta att jag Inte är tokig som pratar med Stella hela tiden- o inte behöver en psykolog själv när jag säger till andra att jag kan svära på att hon förstår vad jag säger!

Postat av: petra

hej - är ny här på din blogg! trevligt!

2006-04-30 @ 21:56:02
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: SoP

Åh Du.. jag har varit ur bilen o kissat i "Björnrike" jag med- nog för man var snabb där! Jag hade morföräldrarna utanför Dorotea , i Lavsjö, o i Östersund ska jag ha nån släkting- långtbortasläkt-Mors kusin o hela hennes hög med ungar. OM de bor kvar där.

2006-05-04 @ 03:00:05
URL: http://sisterofpain.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Skriv gärna din E-postadress: (publiceras inte, bara för mig)

URL: din bloggadress eller hemsida

Kommentar:

Trackback